Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
gnsmk

gick på grund

Rekommendera Poster

gick på grund i helgen och propellern böjdes lite plus att skäddan gick av. går det lika bra att köra utan skädda ? sjunker motorvärdet mkt ?

tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde utan skädda i många år (efter en grundstötning) och det gick alldeles utmärkt!

Sen rasade motorn med vevstakar som flög ut ur blocket och så, men det är ju en annan sak...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hum.. men de berodde inte inte på skäddan va ? :P man vill ju inte köra sönder motorn ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nädå... Knappast!

Jag märkte ingen skillnad efter att skäddan försvunnit!

Gick alldeles utmärkt.

Sen vet jag inte om andra motorer/båtar beter sig annorlunda, men laga/byt propellern och provkör så märker du ju om den går annorlunda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, utan skedda så blir ju propellern ganska oskyddad. Man kan ju slå propellerbladen rakt i en sten utan skydd.

Farsan vet jag slog bort en liten bit nederst på sin, han svetsade dit en ny bit. Men det var nog bara en 2cm som försvann för han.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

skit snack bara svetsa tigade nyligen upp en halv skädda växelhuset blev knappt varmt.  ang motorvärdet så finns det de som förstår att motor kan ha fått ett abrubt stop och ev vevaxelobalans kan ha blivit följden och även framtida försnabbt slitna lager, så sönderslagen skädda innebär själklart lägre värde.  svetsas det av van svetsare så blir lagningen osynlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med nikitalord. Har hört om folk som svetsat sin avslagna skädda, No problem om man kan svetsa alu, inte så lätt för vem som helst. Kör själv med en lite kapad (ca 1cm) utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En van Tigsvetsare fixar detta åt dig, Jag har svetsat flera propellrar och någon skedda o lite annat marint också utan större problem.

Mvh micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara skäddan så svetsa eller kör med den som den är.

Om man bånkar i ordentligt så kan man kröka propelleraxeln vilket måste åtgärdas, i värsta fall byta växelhuset. (Ja, jag har varit så dyrt klantig en gång. :-(

Men om du bara böjt lite på ett eller två blad så räcker det nog att rikta proppen. Jag tror inte du ska köra speciellt mycket med skadad propeller. Obalans är inge bra för lagren.

Eller vad säger övriga på forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skäddan spelar ingen roll. proppen bör bytas/renoveras ger annars obalans som kan bli riktigt dyrt3.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick obalans i axeln som går i riggen mellan motor och drevhus.(axeln var 0,2 mm vind)

Motorhaveri av den grövre sorten blev resultatet.= ny motor smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...