Sudden 1 Postad 19 September , 2006 Hej Ska montera en dyvika i en Crescent 550 m enkelskrov. Några tips om vilken modell man ska satsa på och bästa sätt att montera den. mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 534 Postad 19 September , 2006 Vet inte något om din båt men... Mitt råd är att du köper en i mässing, tex artnr 4623 på SeaSea. Borra så att flänsen kommer ovanför yttersidan på botten och skruva fast med Sikaflex som tätningsmedel. Det enda du sen behöver bekymra dig om är att se till att den är ordentligt iskruvad när säsongen börjar. Och om du tappar bort pluggen förstås... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 20 September , 2006 Hmmmm.... var nog inte tillräckligt specifik. Anledningen är att jag inte vill att båten ska bli full av vatten när den står på trailern (inte denna sommar men gissa om den var full förra sommaren - bensindunk, batteri, allt stod under vatten när vi kom hem efter semestern) Mao en dyvika som man snabbt och enkelt lossar när den inte ligger i sjön. Visst går det krypa under båten och göra det men... mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 20 September , 2006 Hej! Vad Krister menar är att du skall montera den på akterspegeln precis ovanför botten på båten! Inget krypande under båten. Du kanske måste böja på knänen med en skruvmejsel i handen men operation tar kanske 15 sekunder. Ha de Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2006 Du uttryckde dig nog tillräckligt tydligt och ChristerN gav ett uttömande svar. Jag skulle annvänt samma dyvika (eller nôla, som vi säger på mitt hemlands vilda tungomål) satte en sådan på min gaffelriggade bohusjulle(bilden till vänster) för några år sen, av samma andledning som du. Vill inte att båten skall bli full i vatten när den står otäckt på land. Det svåra i sammanhanget är att borra hålet så att det kommer på lägsta punkten. Helst skall underkant på hålet komma i nivå med överkant på botten inne i båten och på den lägsta punkten. Jag mätte och funderade mycket innan jag bestämde mig och satt i borrmaskinen. Det är kanske bättre att den kommer någon cm över botten än att den kommer långt under. Det är ju bättre att det mesta av vattnet rinner ut, än att borra fel. Jag hade tur - eller var det kanske skicklighet efter många års erfarenhet som hantverkare och båtägare. Gör som ChristerN rekomenderade. När sedan båten står på land - pluggen ur. Jag brukar sätta fast den med silvertape på sittrumsbänken närmast hålet för att inte tappa bort den. Det har klarat sig hittils. Innan du skall sjösätta - pluggen i. Annar kan det gå som för en av mina kompisar. Jag hade ansvar för min scoutkårs 2 segelbåtar. 1970 gjorde jag lumpen och en scoutledarkompis skulle sjösätta dem. Dyvikan/Nôlan utgjordes av en kork eller rundstavsbit som slog i hålet som var borrat längst ner vid kölen. Att det fann ett hål i skrovet hade kompisen inte kommit ihåg. Dom sjösatte den första båten och förtöjde den på diagonalen i ett hörne på kajen. Gamla träbåtar läcker i stort sett alltid när man sjösätter dom. Båtarna låg på min morfars tomt ca 1 km från hamnen. När de kom ner till hamnen med kranbilen och den andra båten hade den första sjunkit och hängde i förtöjningsändarna. Lastbilschauffören som brukade sjösätta för oss, förstod vad det var frågan om och lyfte upp den första båten på kajen så att man fick slagit i nôlan. Att sen kompisen inte lyckades få loss storskotet när han var ute och seglade med en av båtarna så att den tog in vatten över relingen och sjönk, så att bara masttoppen stack ovanför vattenytan - det är en annan historia. Lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 20 September , 2006 Hej Thomas, Det sitter redan en där för att dränera flyttanken som sitter längst bak. Den har dock ingen anslutning till den öppna delen av båten där regnvattnet samlas. Vad jag tänkte mig var en dyvika som sitter under trädurken (impregnerad trätrall - här pratar vi raffinerad 80 tals produktion i Östtyskland) som lätt går att lyfta. Därunder är det vanligt enkelskrov om man låter bli att borra i kölen. Så gärna en som man lätt skruvar ur/i när man står på land. mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 20 September , 2006 Hej igen! Vet inte om det finns dyvika för invändig montering (bara hört talas om utvändig) men det låter som om det är en sådan du skulle behöva! Ring någon välsorterad butik och kolla i varje fall. Dom kanske har en bättre idé! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser