Daniel_B 0 Postad 19 September , 2006 Hejsan! Jag har en fråga om min Volvo Penta 55hk.. När jag var ute och åkte senast med den, så började ett skärande ljud att höras, så jag saktade ner och åkte in till närmaste hamn.. som inte låg så långt borta. Jag kollade igenom utvändigt men kunde inte hitta något och efter några timmar så startade jag den och började köra iväg. Det gick jättebra ca: 100 meter sen försvann drivningen efter ett kort skärande ljud. Vad kan ha hänt? Motorn går jättebra i övrigt men ingen drivning. Är det växelhuset eller drivaxeln som kan ha gått? Drivpinnen vid propellern är hel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 19 September , 2006 hej, skulle tro att det är växelhuset, och eftersom det är en sån gammal motor så är det nog inte lönt att laga:( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 September , 2006 Låter ju tråkigt..! :-( Jag hade ju dock ändå tänkt skaffa en större motor eller en större båt till nästa säsong.. men det hade ju varit kul att klämma ut det sista av båtsäsongen för i år..! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
van_duung 0 Postad 19 September , 2006 har du sjusterat växelvajern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 19 September , 2006 Nog sent att justera efter skärande ljud, kan ju ha orsakat, men... Har du tur kan du hitta en med trasig motor istället, kolla blocket tex! Dvs bygga en av två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 September , 2006 Jo, jag har justerat vajern för ett par månader sedan och den har gått bra sedan.. men om man kunde hitta något på blocket kunde ju vara en idé..! Ska ta upp båten och plocka ner motorn till helgen om jag hinner, så få jag se vad det kan vara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser