Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Stream

Nynäshamn-Stockholm

Rekommendera Poster

Jag ska segla en båt från Torö söder om Nynäshamn upp till Stockholm och tänkte gå via Södertälje. Är det någon som har lite känsla för hur lång tid detta kan ta? Är det något speciellt jag ska tänka på vid passage/slussning genom Södertälje? Segelbåten är sju meter lång med en utombordare på 6hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en relativt stor skillnad i exakthet att säga att man skall gå från Torön till Stockholm mot tex avståndet Göteborg till Smögen.

Kollade lite i mitt digitala sjökort. Om man går från Herrhamra brygga, Ankarudden, Torön till Västerbron så är det ca 50 distansminuter. Om du kan göra 4 knop så tar den sträckan styvt 12 timmar.

Beträffande slussning och övrigt har jag ingen uppfattning, då jag bara gått sträckan en gång och då med en stor båt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla slusstider innan du sticker, har för mig att det är tvåtimmarsintervall på slussen i högtrafik, men kolla som sagt. Med en sjumetersbåt borde du klara alla broar utom den som är i anslutning till själva slussen. Det blir mycket motor genom kanalen. Läs gärna på vilka signaler som gäller för passage genom densamma, det står på sjökortet.

Personligen skulle jag kolla hur det blåser den dagen/dagarna du skall iväg och sedan ta den vägen där det är mest fördelaktig vind, dvs kolla även alternativet Mysingen-Dalarö-Ingaröfjärden-Baggensfjärden-Baggensstäket-Skuru.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går du den vägen som Peter föreslår som alternativ väg så kommer du till Nacka Strand på 50 distansminuter. Skall du till någon hamn i det Stockholmarna kallar saltsjön (?) smiley-wink.gif\ så är det kortare väg och bättre utsikter till segling än gå via Mälaren. Har du tur med vindarna kan det ju gå fortare att segla.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Jag ska in i Mälaren så jag tror jag tjänar lite tid på att gå genom Södertälje. Om jag har tid på mig och vindarna är gynnsamma kanske jag tar vägen genom skärgården. Fler tips mottas tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vindarna har liten betydelse eftersom huvuddelen av bägge sträckorna är norrut. När du väl kommit in i grodhavet kan du ha viss fördel av att SV är den förhärskande vindriktningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, innervägen via Södertälje, sista biten från Skansholmen och genom kanalen, är smal och mellan ganska höga berg. Inte bra läge för segling där. Bättre på yttervägen.

Fast nu ska du in i Mälaren så....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer att kunna gå under alla broar.

Slussen öppnas 1 gång per timme. Från Söder till Norr hel timme 30 min. Kolla i sjökortet för säkerhets skull. Du hittar en skaplig naturhamn ca 5 M S Södertälje i viken strax N Brandalssund - landförtöjning/svaj/toa.

Du hittar en annan hamn ca 5 M N Södertälje nämligen Slandökalv som är en klubb/gästhamn-avgift. Även inne i själva Södertälje finns en gästhamn. 

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...