Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Yadis

Badstege till Ryds Camping

Rekommendera Poster

Varför inte fast monterad badstege? Varje år är ett antal människor på väg att mista livet just för att båten inte har badstege monterad. Man kan lika gärna kalla den för räddningsstege för om du drullar i själv med kläder och hela fadderullan på dig är det inte alltid lätt att häva sig upp i båten själv.

Överväg att montera en fast i aktern istället.

Inget bra svar på frågan kanske men en tanke i all vänlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använder själv en stege från biltema tror den kostade runt 200k,

det duger men det bästa är ju fast monterad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Allt går att lösa!

Badbrygga med bibehållen skrovform på en Ryds Camping där alla (7000 ex som tillverkats) har utombordare kan bli fränt och framförallt ovanligt.

Inget är ju omöjligt.

Då kanske det ändå är enklare att byta båt för att få denna badbrygga, eller....? 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg bra ut! Vilken stege köpte du och var? Om du inte vet(såg att det var en present du fått) så vore det intressant o veta vilken bredd o längd stegen har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Låter lite med 195 mm bredd bara, men ser ju att som man inte kan köra mycket bredare. Hittar dock inte din stege nånstans på nätet, inklusive på plastimo.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får det rum på aktern? 195 mm ser ju perfekt ut på bilderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar upp båten till helgen då mäta och återge verkligheten

/opto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamän, och Laand hade rätt cc-måttet är 290 mm. Jag har uppdaterat med rätt bild på hemsidan.

/opto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Opto. Får bli en sån där stege för mig också. Men tycker du man borde ta den med 3 vikbara steg och 2 fasta - lättare komma upp i båten?Stegen är bara fastskruvad längst upp va? I mitten är det bara stöd mot akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den är bara skruvad högst upp och ja det är förmodligen lättare om man har tre steg men jag tycker att det fungerar som det är nu men vi använder dock bara stegen i nödfall. Men man ångrar sig bara om man snålar!

/opto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lovar att inte snåla på min kära Camping!:)

En(blev flera) sista fråga, när du skruvade i skruvarna hade du då i nåt i hålen för att täta mot fukt? I så fall vad? Är det ihåligt där du satte skruvarna? Ska stegen sitta där enligt manualen eller kan den sitta längre ned direkt på akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp jag satte något för fukten, något special som sväller men någon form av silikon måste du sätta. Jag satte skruvarna där dom sitter pga två saker:

Jag tyckte att stege skulle sitta fast bättre.

Vattenlinjen, stegen fick inte nå ned i vattnet i uppfällt läge.

Det var inte ihålligt.

Jag satte stora brickor på insidan och låsmuttrar.

/opto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var den beställd(2 fasta, 3 fällbara steg), kommer om 14 dgr. Opto, kommer skruvar o sånt med i paketet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, ingenting är gratis. Men går kanske och fixa när du skall betala.

/opto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har badstegen kommit och först nu gick det upp för mig nackdelen med 2 fasta o 3 uppfällbara. 1 av de uppfällbara kommer gå över kanten på akterspegeln i uppfällt läge - om jag skruvar fast den som Opto gjort. Inte så snyggt kanske. Frågan är om jag ska sätta fast stegen rakt på akterspegeln en bit ner, så att detta inte händer. Funkar bra att sätta fast den en bit ned på akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu inte passar, går det då inte att byta?

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går säkert, men vill inte byta eftersom den stora fördelen är att badstegen kommer gå långt ned i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterad o klar:)

Men glömde ha i sikaflex i hålen. Farligt eller lungt?

Senast ändrad av Yadis | 15 april 2007 | 10:43

post-21790-1394235010,4843_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Visserligen har du bägge infästningarna över vattenlinjen så i teorin kan det funka ett tag innan akterspegeln börjag bli sur/blöt inne i plywooden.

Regn och vattenstänk när du åker kan leta sig in i skruvhålen, vatten har en otrolig förmåga att leta sig in där man minst vill att det ska göra det.

Personligen skulle jag lossa och täta med Sikaflex. Verkar ju inget jättejobb att fixa så... Om inte annat för  att få en sak mindre att oroa sig för sen när båten väl är i sjön.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där infästningarna sitter är det inte plywood, utan ren plast. Så då borde jag slippa sikaflex där? Det var nämligen ett rent helvete att nå in till skruvarna med muttrarna på insidan.

Senast ändrad av Yadis | 15 april 2007 | 12:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det var allt en lite speciell akterspegel som inte har kärna av plywood överallt. Men om det är som du säger, oskyddad glasfiberplast suger i sig vatten också, tyvärr. Så i dina borrhål kommer vatten att leta sig in förr el senare och i mer el mindre stor mängd. Det du skulle kunna göra är att runt fästena och på skruvarna lägga på Creeping crack cure som är ett tätningsmedel med låg viskositet som genom kapilärkraft letar upp och tätar små springor, sprickor och liknande. Klar och flexibel fog.

http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=2518

Kanske skulle funka.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 14:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...