Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
borgis

Ekolod

Rekommendera Poster

Hej Hej.

Någon som kan tala om vart man sätter givaren till ekolodet på en Myra 21, aktergivare eller limmar man det inuti skrovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många varianter, men sätt det inte där bak för det blir bubblor som stör från propellern.(i regel).

Sätt lodet i en plastpåse med vatten och håll det mot skrovet där du vill ha det, eller när du provar ut en plats.

Man kan ta ett plaströr som man limmar fast mot skrovet och som man fyller olja i och om du gör det, så se till att du har skydd mot plastskrovet med gelcoat så att oljan inte tränger in i plastskrovet. Lämpligt med ett lock så det inte rinner ut vid sjögång.

Sedan finns det givare som man sätter genom skrovet och det ger bästa resultat, men man bör sätta något av fasat skydd framför, så att man inte har en tvärkant som hugger tag, om man råkar vara nära något.

Kolla på båtar som ligger på land och som har givare som sitter på utsidan.

Leta i forumet om ekolod och montering m.m.

mvh / Orven

Kom att tänka på att det finns någon gegga som man knådar och sedan trycker fast lodet mot skrovet på insidan. Ska sitta bra och ska funka också. Kolla med någon som har bra sortiment och som säljer ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givaren till lodet på deplacementbåtar, bör sitta på den sidan av båten där proppellern går nedåt (vid gång framåt), och en tredjedel av båtlängden, från fören räknat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte dubbelt skrov, dvs med luft imellan går det hur bra som helst att sätta inuti, varför hålla på med vatten,olja mm i rör när detr räcker med att kolla placeringen först genom att lägga givaren i en plastpåse med vatten, ta sen ut den och ös på en stor klick med silicon en halv deciliter ungefär tryck sen dit den så långt bak i skrovet du kan och nära mitten, naturligtvis där du fick signal när den låg i påsen, jag har gjort så och det blir inga störningar alls från strömmar eller luftbubblor som det lätt blir med montage i aktern, det enda jag missar är vattentemeparturen men det kan jag leva utan. Fördelen med silikon i stället för 2-komp som iofs också funkar är att den går att ta loss igen och att den i silikonet får en naturlig dämpning mot slag ( sjö) i skrovet

Jag har också hört med Garmin och det är så att det är samma innehåll i givare för inombordsmontage ( puck) som för aktern, det är bara det fysiska uteseendet som skiljer !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myra 21 är en snipa och givaren bör placeras som jag skrev ovan.

Det är viktigt att det inte finns luft mellan givaren och skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i kontakt med Navpoint(Lowrance), och dom sa att en aktergivare fungerar lika bra inombord som en inombordsgivare. Det man missar är vattentempen som jag kan vara utan då jag bara vill se djupet. Som nyborgare skriver är nog silikon att föredra. Det verkar bökigt med ett rör med olja om man inte ska använda ekolodet till annan verksamhet.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Marex 24 och jag har i brist på tid satt utegivaren på badstegen i aktern och den fungerar perfekt trots bubblorna i propellerströmmen. Jag har för avsikt att när jag får tid placera givaren inombords på en klatt sikaflex.

Jag önkar Er en fin höst och en bekymmersfri båtupptagning

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...