Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
5756

Bensin färskvara?

Rekommendera Poster

Då kommer en fråga så är inför upptagningen.
Hur länge kan bensin lagras innan den blir gammal?
Visst att man tillsätter K.sprit till våren och så men finns det andra nackdelar att ha en 100 liter bensin i tanken under vintern? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inget kommer in i tanken och inget kan slippa ut så är det inga problem. Gastät tank alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan var uppe i våras då frågade jag ok/q8 fast all experter här på forumet hade inte samma uppfattning som ok/q8.

Jag skickade frågan :

Jag undrar hur lång lagring av besin i en dunk eller tank påverkar besinens egenskaper, går motorn lika bra eller tappar man effekt om bensinen har stått i en dunk eller tank ett halv år?

Till OK/Q8 och fick följande svar:

Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med gammal bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Med vänlig hälsning

Per-Martin Roos

OK-Q8 AB

Teknisk Service & Utveckling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...