Br0m 0 Postad 18 September , 2006 Har just köpt en plywood båt. vet inte hur både jag och besiktingsmannen kan ha missat det men jag har röta i fören. så nu vill jag vet hur jag ska gå till väga,ska det göras nu eller i vår.hur sätter jag dit det nya virket eller går det att döda (stoppa) http://hem.bredband.net/sqsm/Parad.html några bilder hur det ser ut. En nybörjare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 19 September , 2006 Att stoppa rötan är ingen i längden hållbar lösning. Om du gör lagningen rätt nu behöver du inte göra den igen sedan. Såga bort det ruttna träet och montera nytt. Använd lister på insidan för att få fast det. Smeta kanterna med epoxy innan du monterar skivan. Tips, kontakta West System eller någon annan epoxytillverkare, de brukar kunna tala om hur man går till väga, alternativt kolla på båtmässan i vår där de brukar ställa ut. Tänk på att plywooden måste vara torr och att temperaturen måste vara över 10°c för att du skall kunna använda epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 19 September , 2006 Om besiktningsmannen missat det så tycker jag att du skall ta kontakt med honom. Han borde ju rimligtvis ha en försäkring som täcker alla misstag han gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 19 September , 2006 Håller med ovanstående, besiktningsmannen har normalt en försäkring som täcker saker som han inte har, men borde ha upptäckt. Men frågan är nog mer av karaktären: vad är normalt på en båt som denna ? Allt med avseende på båtens ålder,pris etc. Om det är normalt så blir det svårt att få ut något på försäkringen. Dina bilder är inte helt lätta att analysera men är det verkligen röta eller bara svart trä. Innan du kastar dig på med sågen måste du vara säker på vad som måste bytas. En hel del kan vara svart/grått men ändå ok. Vad avser utseendet kan en hel del mörkt trä bli bra om du bleker med tex oxalsyra, därefter slipning onoljning och lackning. Om du är osäker så starta inte med att såga och epoxi limma/behandla utan kolla med en båtsnickare eller annan kunnig som kan vägleda dig. För mycket går att reparera med små medel. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Br0m 0 Postad 21 September , 2006 har nu börjat riva i trät. och har bestämt mig för att ta bort så mycket som möjligt utan att såga. listen var bara ett tomt skal. helt klart röta, nja rutten kort å gått. plywooden vet jag inte om den ska vara kvar. kommer att lägga upp nya bilder vart efter. tacksam all hjälp jag kan så. en bra bok kanske,för ja kommer att göra allt själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 21 September , 2006 Finns en bok som heter Handbok i Träbåtsvård. Går att låna på bibliotek eller köpa, ca 250kr, båttbh- och bokhandlare, intresant läsning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 10 December , 2006 pratade du med besiktningsmannen om detta efter du upptäckt detta? är lite nyfiken vad han hade att säga :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser