Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
jberg

Bästa sätt att byta växelhusolja i drev?

Rekommendera Poster


Hej!
Nu är det dags att byta växelhusolja i drevet innan vintern. Tidigare på min lilla utombordare har jag köpt de vanliga 0,45 liters tuber med olja som man sätter direkt mot oljehålet på riggen. Dessa går väl an att använda så länge man bara behöver en, men i ett VP 290DP-drev går det åt en hel del mer. Jag har ledsnat på att kladda med dessa småtuber och undrar därför om det är någon som har tips på hur man ska utföra detta oljebyte utan dessa tuber och utan kladd? Finns det någon bra och billig pump man kan köpa och använda till exempelvis en liters flaskor?


Mvh jberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!
 
Det borde väl gå bra med en pump för oljebyte. Finns på biltema sök på elektrisk oljebytare.


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ta en 1 litersflaska gör två hål i korken sätt i slang och sätt ena slangen på luftpistolen oljeflaska tål ca 2 kg tryck och det räcker mer än väl för att oljan ska spruta ut i andra slangen, pris noll kr, funkat bra vid byten av oljor på oåtkomliga växellådor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst funkar tryckluftsvarianten, men min erfarenhet är att drevet sväljer olja ganska långsamt. Med övertryck kommer det säkert att rinna över. Har gjort ungefär detsamma på mitt 290 drev, men oljan har fått rinna av självtryck, dvs flaskan en bit över drevet. Lite tålamodsprövande, men funkar.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har för mig att jag sett en enkel pump som skruvas på en 1-liters flaska någon gång, som verkade smidig. Kan bara inte minnas var...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tips efter det att jag bytte olja pa mitt SP-A drev (290) i somras.

 

1. Blas rent runt avtappningsskruven

2. Skruva ur oljestickan for att slappa in luft

3. Tappa ur olja, titta efter fororeningar (vatten eller metallflagor), hall ordning pa o-ringen som tatar mellan skruv och drev

4. Lat drevet sta ett tag och rinna. Du bor fa ut ca 2.5 liter

5. skruva i avtappningspluggen tillsammans med en NY o-ring

6. Skruva i oljestickan igen bara for att tacka halet

7. Tilta upp drevet

8. Ta av kapan over vaxelmekanismen

9. Ta ur olje pafyllninspluggen

10. Fyll pa genom en tunn slang eller en spruta. Drevet kommer att ta olja LANGSAMT, det gar inte att pressa in den. Hall bra koll pa hur mycket du fyller pa.

11. Nar du borjar narma dig lite over 2 liter, skruva i oljepluggen, tilta ner drevet och fyll pa genom oljestickan (OBS, det kan ta tid).

12. Snurra propeller lite da och da

13. Mat nivan med oljestickan, det ar ca 0.15 liter mellan max/min markena pa stickan. Det ar latt att fylla for mycket!

14. Det kan ocksa svart att se oljan pa oljestickan, hall den mot en liten bit papper for att lattare kunna se nivan.

15. Nar du har allt klart, satt i oljestickan.

16. Kor en svang med baten i vattnet eller pa land (vaxel i) och kolla nivan igen. Efterfyll if necessary, men overfyll inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...