Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
_DoGGi_

Slippa köra på klippor

Rekommendera Poster

Hej jag är ganska färsk båtägare och undrar vad man ska ha för att slippa obehag som att köra på saker som finns under ytan klippor och stenar tex.

Funkar det med ekolod eller ska man ha annat.

Körde på något häromdagen hände dock inget turligt nog, kan ju ha varit bråte men det lät riktigt högt, hörde sedan att det finns klippor där men syns ej på kort(har inget kort heller).

Hur håller ni er borta från sådana olyckor?

MVH DoGGi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tveksam om räckviden med trådskaparens båt är så lång så han kör vilse i mälaren, och det var ju klippor han ville undvika dessa brukar ju vara ovanför ytan och på sommaren brukar väl dessa tillfälligt befolkas av solbadare så ett par glasögon med lagom styrka för att klara ledsyn borde nog vara på sin plats och ev en kikare om han vill kolla in solbadarna lite från säkert avstånd för att slippa grundstötning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

om dina problem är lösta, lås tråden, så denna eminenta polemik sparas till efter världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör lugnt på okända vatten. Titta på vågorna och om de bryts någonstanns. Titta efter olika ljus-nyanser i vattnet.
Jag har båten i ett område med rätt så mycket grunnor och sten. Ett område med åsar, berg och kaststenar. Trots att jag blivit uppväxt i området och känner till det bra så inträffar ändå en och annan överaskning per säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har naturligtvis ett sjökort. Men tar man det lugnt så brukar man se grunden från ganska långt håll... men beror naturligtvis på ljus och väder förhållanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är lite kul är att alla tjötar om sjökort, och det är väl riktigt. Problemet är ju om det inte finns något kort.

Även om det inte var frågeställarens mening så tycker nog jag att det är väl lätt att svara skaffa sjökort. I mitt fall är ekolodet betydligt viktigare instrument.

//Calle

(som inte har sjökort för det finns inte)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

En till bror duktig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, inte bror duktig, men man/du skall ha klart för sig/dig att det finns mera vatten i Sverige än runt våra kuster och det är ganska lätt att hänga på opinionen för att vara Bror Duktig och visa vilka blåbär det finns som inte vet bättre osv osv.

På det viset kan inte heller blåbären få någon större lust att forska vidare i båtlivet utan man känner sig dum som vågade fråga.

Vi kan vända på det och säga så här, de som har sjökort och förarbevis borde aldrig någonsin gå på grund, eller slå i något, eller hur ?

De som har körtkort krockar aldrig eller hur ?

Det har ju förklarats oerhört tydligt i den här tråden.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller med åker själv där inget riktigt sjökort finns lodet ger helt klart antydan om vad man kan vänta. är det km långa sandbotten med 2-6 meter så kan man med lodets hjälp förut spå om det kommer att dyka upp sten eller ej. Ett lod vid nattkörning är helt förträffligt för att inte tala om nattfiske, och det har nog hänt en hel del med utvecklingen på lod sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Nu vet jag inte vad du syftar på, men jag har fortfarande inte kallat någon för blåbär och definitift inte klankat ner på varesig nybörjare eller de som färdas i vatten där det saknas sjökort.

Att min antydan om bror duktig var riktad till mmaarrccuuss trodde jag skulle vara helt uppenbart i och med att det var honom jag citerade!

Oerhört trist att man/du inte orkar eller vill läsa inläggen före man/du hoppar på andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Lade in följade som ny tråd men den platsar nog ändå här. 

Kunde ha kört på en älg i går natt. var ute och nattfiskade på vägen hem så finns en raserad gammal stenbro som man måste över bara att glida försiktigt genom resterna av byggverket. Eftersom det var beckmörkt så gled jag sakta mot grunden och hade full belysning på rätt var det är så börjar det leva i strandkanten och en riktigt stor älg struntar helt i både båt och kraftig belysning, han skulle minnsann fram först, simmar kvickt ut framför fören och sen sakta framför båten stod säkert 3-4 minuter och väntade innan han hade simmat färdigt framför båten. Hade kameran varit med hade det sett ut som ett stort sjöodjur med kraftiga horn. Hade det bara varit skymning och jag kört på lod och syftning vilket brukar betydligt fortare då hade det garanterat smällt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Då borde det ha suttit en sån här skylt på en boj vid sidan om.8.gif\

/Wille 

post-1958-1394234798,1888_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Korken.

Trodde att Du menade mig i och med att det råkade komma två kommentarer under mitt inlägg, där jag går emot strömmen, så då får jag be om ursäkt för att jag reagerar.

Och, ja, jag läste inläggen före, inte så att Du hade kalla någon blåbär, men det förekommer flera gånger tidigare, med den inställningen att om alla amatörer försvann så blev det bättre för oss alla och den inställningen har jag problem med, i allra högsta grad.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Då har vi samma inställningsproblem!

21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag som trodde fullgas löste allt??? Näpp skämt och sido... Nog för att finbåten nåja Baylinern ligger på land så finns ju Arbetsbåten och Gummibåten kvar i plurret...

Var laa sisådär 7-8 år när jag fick min första båt en liten eka dock av plast men än då... Sen så blev d gummibåt, styrpulpet för att sedan skaffa en DC...

Man har väll varit och snurrat på något grund någon gång men d har mest varit sandbankar och lera för min del... Jo jag lyckadess göra en äppelskrutt av propellern en gång när jag var ute med gummibåten, Blev till att ro hem och man lärde ju sig alltid något påt...

Har dock inget Ekolod på nuvarande båt.. Men kör mycket på plotter och sjökort samt i kända farvatten... D finns ju fina framåtseende ekolod men dom är dyra lite för dyra för min smak. Men d står iaf på önskelistan..

Och för att besvara frågorna...

Gå en kurs (typ förarintyg)

Köp ett sjökort..

Kör lungt..

Visa hänsyn..

Så borde d gå bra...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska inte ödsla någon tid med att förklara mitt inlägg  för dig

Nej för du kan väl inte det korken?

Du skrev ju att det var ett utmärkt hjälpmedel eller nåt liknande. Kan du vänligen förklarabför alla här hur du använder det för navigeringen? Du skrev djupangivelser. Men det argumentet håller kanppast på specielt många ställen-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska andra förklara sina inlägg för Dig, när inte Du vill förklara Din inlägg för dem...? 8.gif\

Lägg ner. Ditt deltagande brukar ju enbart leda till krokiga evighetsdiskussioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker jag brukar förklarar så gott jag kan iaf.

jag vill inte veta för att han har fel utan för att jag gärna vill lära mej hur han anvöänder sitt ekolod som ett navigeringshjälpmedel och jag hoppas att om han hade haft ett vettigt svar på det så hade han skrivit det?

Jag vet inte, men att bara skriva, ekolod är skitbra, utan att berätta hur man nu använder det verkar ju relativt onödigt. Ja jo mina diuskussioner brukar ju alltid sluta som dom om segelbåtar, långsinta rackare de är vad ni är.. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Jaha, nu har du ju inte läst vad jag har skrivit igen, har du så svårt att ta åt dig av de råd jag gav dig???

Undrar om du njuter av att ideligen dumförklara dig själv i alla tänkbara situationer?

Jag skrev att ekolodet är ett utmärkt hjälpmedel vid navigering som ett svar på mmaarrccuuss påstående att citat:

Observera att ekolod inte över huvudtaget är något navigationshjälpmedel!!

Och du vänder det till något helt annat!!!

Börjar tro att du inte bara spelar dum nu, faktiskt!

Om du med din påstådda utbildning inte förstår hur man nyttjar ekolodet som en hjälp vid navigering bör du nog lägga planerna på jobb hos kustbevakningen åt sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Det går inte att förklara för nån som medvetet missförstår!

Citerar mig själv:

1. Lär dig att läsa andras inlägg innan du svarar på dem (gäller fö. många här)

2. Lär dig att hålla käft ibland, det vinner både du själv och forumet på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...