Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gansmoe

Båtköp - Wellcraft?

Rekommendera Poster

Hejsan...

Jag funderar på att skaffa en båt för kortare utflykter över en helg eller några dagar. Jag har fastnat för Wellcraft Eclipse 233, och vill veta för och nackdelar med denna båt. Även andra förslag på liknande båtar i samma prisklass. Minst 23 fot...

Jag har sökt här i forumet och bland medlemmars båtar, men får inte några uttömmande svar...

Någon säger att Eclipsen är för platt-bottnad för svenska vatten...

Någon annan säger att den är dyr att köra med...

Är det inte så att ju mer platt botten, ju mer ekonomisk(i planing), men går hårdare i sjö?

Behöver er hjälp...

//Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta ngt om just 233 eclipse... Har aldrig sett en wellcraft med platt botten. Wellcraft är en typisk amerikan med skarp v-botten och som kräver stora (törstiga) motorer för att gå bra. En amerikansk 23fotare med 6:a/8:a tar ca 1.3-2l/nm. Om du tycker om wellcraften tycker du med största sannolikhet om flertalet amerikanska båtmodeller i samma storleksklass, vilket innebär att du har en uppsjö av märken att välja bland. Beror även en del på hur många ni är som ska sova i den (eclipsen är en cuddy?) är ni fler än 2 är en midcabinare att föredra.

Om du är osäker på märken/andra typer av båtar varför inte botanisera runt här ett tag http://www.boattraderonline.com/index.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kikade på Eclipse 233 innan jag köpte min Sundancer. Det jag tycker är minus (efter mina behov) är att oftast går inte vindrutan att öppna för passage. Skarndäck finns ju inte på modellen. Ruffen är ju ok om man nöjer sig med en klaustrofobisk kännsla. Den har ett litet pentry och en toa. Men dessa är ju inte av den användarvänliga typen. Jag skulle nog välja mellan en Sea ray Sundancer (DA) 220, Sea ray 250 express, Wellcraft Excel m.m.

Om jag inte minns helt fel så har Eclipsen ganska bra v-botten så att den skulle vara platt????  nä, vad jag vet så går den fin fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för era tips. Jag skall ta mej en titt på några mid-cabinare oxå. Det kan ju vara värt att lägga några tusenlappar extra, och vara 100% nöjd med sitt inköp...

//Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå !!

Vi har en Eclipse 233 och är helnöjda.

Lagom stor då det är våran första båt.

V-botten är väl inte den kraftigaste, 16 grader, men det skiljer inte så mycket till de andra som normalt ligger på 18-20.

Att tuffa runt i insjöar funkar det mer än väl till.

Våran bränsleförbrukning är också så helt OK.

Våran är renoverad och sötvattenkyld. 260 från början men ger nu 300hk.

Drar klart mindre soppa efter renoveringen.

mvh/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...