Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
boobietrap

vinterförvarin/täckställning

Rekommendera Poster

Hej Vill bara tacka för alla tips som jag har fått men jag har en fundering kvar. Om jag inte vill/kan bygga eller köpa en täckställning, kan det inte räcka med att lägga tvärgående reglar tvärs äver båten ? Ligger presseningen för tätt med risk för mögelskador ? Inte blir det väll för stort tyck på presseningen över sittbrunnen/rutan, det är en styrpulpet eller för stor belastning på motorn om man endast täcker den med pressening? Hur gör ni övriga styrpulpetägare ? Mvh Tom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Ett bra och billigt sätt är att tillverka två stycken stora bockar iform av bokstaven A ställ ett A ifören på marken och ett A i aktern på marken lägg sedan en lång regel i toppen på A na och längs hela båten kan  behövas en stötta på mitten alltså från regeln ned till burken jag har detta på min båt en swemax 750 jag har en stätta på mitten lite rangligt men det stagar perssen upp har funkat alldeles utmärkt i 4år för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en längsgående regel från pulpetramen fram till stäven, samt en längsgående regel bakåt över motorn. För att inte pressen ska säcka drar jag ett rep tvärsöver reglarna fram och tillbaka med förankring i lejdaren som går längs med relingen (se bilden på min båt).

Över det lägger jag en svintung byggpress som jag binder runt båten. Den är exakt lika sträckt vid avtäckningen på våren, som den är när den är nysträckt på hösten!

Inte en tillstymmelse till mögel under dom tre åren jag kört det här konceptet.

Största fördelen är att konstruktionen är GARANTERAT stormsäker. Den klarade nämligen stormen Gudrun som ju fällde ett antal träd i Sverige (och i båtens omedelbara närhet :)

Jag har valt den här lösningen eftersom jag befinner mig 30 mil från båten hela tiden den står på land!

På bilden här kan ni se ekipaget fullt betäckt :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...