Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
DxkungenII

Aluminiumbåt och val av modell

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har funderingar på aluminiumbåt ca 5m och lättdriven med 20-50 hk. Jag undrar hur jag vet om en båt är ett bra bygge dvs välbyggd eller inte?

 

Jag är intresserad av de grövre båtarna med 4 till 5mm i bottentjocklek.

 

Finns det någon nackdel med aluminiumbåt. Läckage i svetsfogar eller dylikt?

Vilket kvalitet på aluminium ska jag titta efter. Hur ska exempelvis båtens konstruktion se ut vad gäller bottenkonstruktion mm?

 

Ska båten vara godkänd av Norske Veritas och eller CE märkt?

 

Någon som vet om det finns tester av aluminiumbåtar on line eller i någon båttidning.

ps tillverkarna på marknaden har jag koll på. ds 

 

Tack på förhand,

 

hälsningar Loic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack Nikitalord för tipset. Jag har använt sökfunktionen, men jag är inte nöjd med de träffar jag fått.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Loic

 

Provköra dem olika båtar som finns.

läckage far inte var nån problem.

En alu båt ska vara byggt i AlMg 4,5 (5083)

Vi provtrycka alla båtar under 6,5 mtr

NVS kontrolera för 90% papperna och 10% båten

Alla båtar ska vara CE märkt.

 

Mvh Herman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det mesta alu är lättdrivet eftersom egenskaperna skiljer sig mot plast och träbåtar min är otroligt lättdriven och saknar helt vanliga båtars egenskap att suga sig fast i vattnet och ta tid att plan upp. 

 

ang bottenkonstruktioner så beror det väl på vad du ska ha båten till och var någonstans den ska brukas.  Som jag nämnt på tidigare trådar så finns det en hel del äldre båtar att handla som lätt kan byggas om. 

 

alu båtar är dyra i inköp men om man ser till fördelarna med inget underhåll samt att värdet står sig eller ökar med åren så blir ägandet mycket fördelaktigt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag vara ute efter en Styrpulpet finns de inget annat val är Yxlö 501
 http://www.yxlomarin.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du inte provkörd en Twister 550.

 4 mm i hela båten

 

med vänlig hälsning

Paul

post-12889-1394234795,6432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


skulle dina krav vara mycket grundgående, snabb, barnvänlig, stabil och ej rank nästan helt gungfri, övernattningsbar, lämpligkanalbåt, garanterat blickfång då kan du titta i min sjöbod, båt typen finns återigen upptagen till tillverkning nu 40 år senare men är osäker om nyproduktionen har aluskrov googla på seacamper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en känsla av att Finnarna är föregångare på alu.Det finns ett otroligt utbud på Buster båtar,så jag tror att du hittar din egen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gör ett blocket sök på alu*   hittade några modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

Tack för alla tips. Vad gäller tillverkare så har jag koll på dessa.

anytec, nynäs, alucraft,  hape, buster, silver, etc etc.

 

Jag söker mer info. Gärna oberoende åsikter om aluminum båtmodeller modell grövre, alltså inte Buster eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lite om legeringen för marint bruk.

 

hälsning

Paul\contents.gif\\index.gif\\prev1.gif\\next1.gif\ \A00002.gif\Group 5000 (AlMg) (Topic: 10004)

The 5000-group is alloys with magnesium as the major alloying element.
Magnesium will be present in solid solution and a high content of magnesium (4ñ5%) will have a dramatic impact on strength and the resistance against deformation.

 


The alloys have relatively high tensile strength even in the annealed condition. The corrosion resistance is high and alloys with more than 3% Mg are often selected for use in sea-water.

 


The alloys are mostly used for rolled products, plate and sheet. Examples of application are small boats, LNG-tanks and offshore constructions.

 


Alloys with 1% Mg can be extruded at normal rates, but with higher Mg-content the extrusion speed will be very low.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

fundera först på var och hur du ska använda din båt och vad butgeten ligger på.   Vill du få tag i kraftig pråm så ligger kabes prottyp här i skogen skrov liknade mitt men allt är kraftigare och ca 1 meter längre, någon har svetsat om den för innombordare. kapar man av bodelen så har du en bra stor och öppen båt.

 ang alu kvaliter så handlar du durk idag så görs ingen skillnad det är saltvattenbeständig du får, när du sen bränner ihop det så är det viktigt att välja rätt tråd men allt detta vet de som svetsar båtar och att du skulle hitta alu båt som ej är avseddför marint bruk tror jag är obefintlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Loic,

 

Jag kör själv en Silver Hawk 520 med en Optimax 90. F.o.m. -04 (om jag inte minns fel) så ändrades Hawk till 540 och blev då samtidigt ca 150 kg tyngre. Jag har ingen speciellt bra koll på andra alu-båtar, men jag är väldigt nöjd med min. När jag köpte båt så vägde det mellan Buster och Silver, men det blev till slut en Silver pga. att Buster är aningen mer arbetsbåtbetonad med alu ut och in och fanerskiva eller gummimatta i bottnen och på bänkar. Jag tycker själv att Silver har ett ganska snyggt utseende och jag gillar starkt att innerdelen är av glasfiber. Det ger en känsla av att båten är färdiggjord och är mycket enkel att hålla ren. Den är ju dessutom självlänsande så får man skitig båt så är det bara att ta fram ämbaret och hälla på vatten eller vänta tills det regnar nästa gång så är båten ren igen. Jag har också hört en massa säga att aluminiumbåtar har väldigt mycket oljud när den slår i grövre sjö, men det vill jag påstå att inte alls stämmer med Silver. Detta har sannolikt också att göra med att innderdelen är i glasfiber.

 

Vad gäller materialtjocklek så minns jag inte exakt, men jag har för mig att Hawken har 4 mm i bottnen och 3 mm i sidorna så jag vet inte om man kan kalla den en grövre båt.

 

Hawken är rekommenderad för 60-90 hk (åtminstone 520) så jag tvivlar på att du hittar en aluminiumbåt på 5 m och 5 mm tjock plåt (torde bli tyngre) som klarar sig med 50 hk eller mindre. Jag kan ju ha fel.

 

Mvh,

Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt låter inte precis plåtigt heller, trots att det är bara aluminium och inga andra material.

Kanske den dubbla botten och tjocka plåten?

//

Paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...