Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Bolle

Skador på skrovet av mast på land

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har hört att skrovet kan få skador om man förvarar båten med masten på under vintern då den står på land. Skälet till det här skulle vara att skrovet inte är konstruerat för den punktbelastning som det blir då masten rör båten mot bockarna i vindbyarna.

 

Är olika skrov (sandwich eller enkellaminat etc) olika känsliga?

 

Är det någon som har erfarenhet av det här från sin vinterförvaring?

 

MVH

 

Bolle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Bolle

Jag vet inte vad du har för åsikt i frågan och tydligen har seglande medlemmarna av MG ingen åsikter heller. Jag gav min possitiva syn på frågan om att vinterförvara med masten på, i ett annat forum, och jag fick minnsan veta vad för oansvarig och vårdslös båtägare jag är. http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=1623&postdays=0&postorder=asc&start=0

om du orkar läsa. Jag blev väl näst intill idiotförklarad och fler med mig.

 

Jag köpte ett renoveringsobjekt, en L32, vintern 2001. Båten hade legat i sjön ett par år pga ägarens sjukdom, och därefter tagits upp och ställts upp i en stålvagga precis som den var, med mast och segel. Där hade den stått i ett par år när jag lyckades spåra ägaren och gav homom ett bud som han accepterade. Själv hade jag båten i 3 år innan jag sålde den. Jag vinterförvarade båten med masten på, med så noggran inspektion av mast och rigg som det gick att utföra från mastkranen efter varje sjösättning, de åren jag hade båten.

 

Köpte en Storfidra som jag första vinter hade på Svinninge marina Åkersberga. Båten stod denna stormiga vinter med masten på och jag hade 50 mil enkel resa att köra om jag ville kolla på båten. Om jag inte minns fel välte två båtar på marinan. Ingen av dessa hade masten på.

 

Det är viktigt att inte fästa ev pressenning i vaggan utan under kölen på båten. Det är också viktigt att ha en bra vagga. Jag har aldrig slackat på riggen som en del påstår att man skall, men det finns andra som hävdar motsattsen.

 

Föregående och kommande vinter har jag tagit av masten och vinterförvarar innomhus. Rättare sagt; jag har inte sjösatt i år utan båten har stått innomhus över sommaren. Jag skulle dock inte tveka ett ögonblick att vinterförvara med masten på om så skulle va möjligt. Var tredje vinter tex skulle jag ta ner masten för att en noggrannare koll och omvårdnad.

 

Jag har inte kunnant märka några problem eller skador under de åren jag vinterförvarat med masten på.

 

ha´ t sô pen´ t

 

tommy

post-945-1394234795,8_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Det är ganska stora krafter som ska tas upp i det fastlåsta skrovet. Men några år går det nog utmärkt. Sen kanske det visar sig. Ta upp med masten och skriv igen om några år om du fått några skador. Vi är, som du ser, många som är intresserade av att göra det samma. Vi vågar bara inte riktigt förrän det finns långtidsdata på vad som egentligen händer.

 

Ändå bör man väl rigga av emellanåt och i vart fall vart 10:e år när stagen ska bytas (enligt riggverkstäderna). Kan ju vara bra att kolla efter sprickor i mastprofil och vajerinfästningar också. Men vid vanlig familjesegling kanske det räcker med inspektion vartannat år. Då skulle man slippa rigga av vart annat åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag mastar av varje år, därmed basta. Jag tänker inte ens tanken att göra annorlunda, speciellt inte efter avmastningen för två år sedan.

 

När jag tog av vanten så var nämligen samtliga hakplattorna av! Detta kan inte upptäckas utan att ta bort vanten från hakplattorna i masten. Alla master har sina svaga punkter, i mitt fall var det en gammal konstruktion av hakplattor som plötsligt hade gett med sig.

 

Sen blir det ju förstås lättare att täcka båten med masten borta, men det är en annan sak. Det är dock viktigt för alla med teakdäck, man vill ju ha en hyggligt tät täckning då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ha masten kvar under landvistelsen vintertid är att man dels slipper av- och påmastningsarbetet på höst/vår och sedan de risker för skador på rigg och skrov (och ryggskott) arbetet kan innebära.

 

Men nackdelarna överväger tycker jag. Det är också här riskerna för eventuella skador som jag tänker på. Om man, på sommaren då båten ligger vid bryggan i sjön, studerat hur mycket båten lutar om det blåser en kulingvind, då förstår att det blir rätt mycket kraft på riggen även fast den är smal. Om man sedan tänker sig samma vindstyrka fast vintertid i minus 25 grader när allting är hårt och båten inte kan luta i sin stadiga vagga så inser man att riggen infästningar utsätts för en belastning som är mycket värre än den i havet. Man ska komma ihåg att det också kan blåsa 25-30m/s vintertid.

Många menar att det går bra när man har en stadig vagga men det är inte problemet med att båten kan blåsa omkull som oroar mig utan som sagt det faktum att båten inte kan röra sig/ge med sig och att plasten då det är kallt blir sprödare. jag vet egentligen inte om det är så mycket bättre att släppa på riggen heller för då kan ju masten stå och pumpa i vinden.

 

Även fast av/på-mastning kan medföra skador och problem tror jag ändå att båt och rigg i längden mår bäst av detta i jämförelse med att förvaras med masten på på torra land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Jag trodde problemet var att själva skrovet belastas mot stöttornas/vaggans plattor. Båtens skrov är väl inte konstruerat för dylika punktebelastningar? Men det är tänkvärt. Riggens infästning kanske inte heller mår så bra. Å andra sidan belastas ju den rätt rejält sommartid också. I varje fall min smiley-tongue-out.gif\ Men så var det den spröda plasten. Vidhåller dock att ni som provat, skriver igen när det gått några säsonger. Men fuktmät då också de ställen där stöttorna legat mot under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...