Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Fredrik_E

Mercury 40hk

Rekommendera Poster

 

Har en Merc. 402 Thunderbolt 40hk med elstart. När jag försöker starta klickar det bara till i motorn men inget mer händer. Går följdaktligen inte att starta. Undrar nu därför om det även finns snörstart på den om man nu får av den feta kåpan på motorn?

 

Motorn är ifrån 70-talet. HAr blå/silverfärgade dekaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Häll ut vattnet ur startmotorn, passa samtidigt på och byt kol univerasal  finns billigt hos biltillbehörsfirmorna  för elen har du väl redan kollat??   snörstart finns snöret sitter i tunderbolt kåpan enkla knäppfästen för att ta av huvudkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan motor från 78. Råkade ut för samma sak i veckan, visade sig att det var lite glapp i den röd kabeln som gick till den svarta cylinderformade saken (startmotorn?) med ett litet kugghjul på som ska åka upp och starta motorn Pillade lite på den och sedan fungerade det fin fint...

 

Är ny på det här och vet inte vad sakerna heter, men kanske kan vara till någon hjälp

 

 

Har du tur är det inte värre änn så.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har du lite bontur så står väl motorn kugge mot kugge vrid svänghjulet och försök igen men knacka inte på starten permanentmagneterna spricker då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade samma problem med min förra motor(lika motor som din), kolla kopplingen mellan reglaget och motorn, alltså den kontakt du trycker fast i sidan på motorn som kommer från reglaget,testa att slipa av piggarna i kontakten med ett fint sandpapper, kan ha blivit beläggningar på stiften som hindrar strömmen att komma igenom. Funkade efter det på min motor iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna kontakten som du pratar om som man trycker dit på sidan av motorn, varifrån ström etc. kommer - kan man köpa en ny sån eller öppna den för att byta kablarna? Såg att kablarna var rätt dåliga. Men vad jag tycker så ser ju änden (själva kopplingsanordningen) gjuten ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lägg ström först direkt på starten för att kolla så inte felet var där. Visst kan du koppla förbi kontakten och dra batterikablarna direkt till motorn röd svart grov detta är gjort från början på senare modeller.

de övriga kablarna är bara tillslag och brytande och dessa ligger ingen större styrka på så de kan vara kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm.. du har ingen snabb bild som illustrerar detta? Var jag ska koppla på pluskabel osv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tveksamt att du kan byta ut den eftersom den är hejgjuten i plast, men jag är inte säker, men testa att lägga plus direkt på startmotorns pluspol som nikitalord skrev, då vet du ju om felet ligger före startmotorn om det då skulle funka, alltså är det då troligen kontakten eller kablarna fram till motorn som felar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det låter realistiskt. Men var på denna bild ska pluskabeln ifrån batteriet anslutas? Minuskabeln kan va som den är ifrån batteriet eller?

post-18277-1394234795,7263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

var det inte 402 du hade trodde alla dessa var 2 cyl 40hk och 2cyl.

 

på starten har du två kablar en svart som sitter direkt i gods detta är minus den andra sitter i nederkant och den går även till startrelät och detta är plus.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Ska testa detta. I annat fall hittade jag ett företag som säljer kabelhärvor om jag skulle behöva byta (Lidingö Marin).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sitter limmade permanentmagneter vid slag så lossar dessa i bästa fall annars spricker de, har själv gjort misstaget de sprack och lossade. 

Do not strike!!!  brukar det stå tydligt på startmotorn!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LÖST.

 

Det visade sig vara startmotorn som fastnat i uppfällt läge så kuggkransen hade fastnat. Anledningen var att den bult som man kan justera startmotorns position med var löst p.g.a gängorna var kass. Bytt bult till genomgående med låsmutter istället så nu startar den igen.

 

Den gamla Murklan vill visst aldrig ge upp totalt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...