Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Wormit

Vilken slang skall jag lossa och skarva till glykol/konservering?

Rekommendera Poster

Tänkte få idiotsäker hjälp medförklaring (gärna med pilar) på vilken slang jag skall lossa för att spola rent motorn och sedan föra in glykolblandning för att slutföra vinterkonserveringen, bytte i veckan olja för första gången med hjälp från alla snälla forummedlemmar :)

 

Vore jättetacksam för en förklaring med pilar så man inte gör fel!

 

Är en VP5,7 GL med VP SX-drev.

 

Mvh Mats

post-20970-1394234795,2756_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede har gett en ypperlig lank, men om du vill ga direkt, sa leta upp den slang som kommer fran drevskolden (intaget for kyl/sjovatten) och gar fram till vattenpumpen i framre andan pa motorn. Det ar den slangen du skall koppla loss och sen suga upp glykol blandningen med.

 

Jag skulle ocksa late drevet vara i nere lage sa att allt eventuellt vatten draneras fran drevet sa du inte har nagon risk for frysskador i de delarna. Normalt behover du inte fylla drevet med glykol, det racker att lata det dranera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i o f s det är enklare att hålla allt slabb utanför båten:

 

Jobba på marken bakom båten. (På land alltså. :-)

Lossa slangen från drevets utgångsrör.

Fixa ett plast-elrör av den tjocka typen, 30 eller 32 mm har jag för mig, som passar i slangen.

Stoppa in och dra åt slangklämman och stoppa ner andra ändan i en hink med glyckol.

Starta och vänta tills hinken är tom.

Ställ nåt under avgasutsläppet, det stänker ganska bra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tråkigt, ta min bild och rita ut vilken slang det är, är tyvärr helt novis gällande båtmotorer men förhoppningsvis lär man sig med tiden!

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät smart!

Är det mycket skruvande för att lossa drevets utgångsrör?

behöver man skölja ur motorn om den gått i sötvatten/Mälaren eller räcker med med glykolblandingen?

 

Är också lite orolig öve rhur fasen man ska få bort allt vatten ur alla förbrukarna och pumparna, hur brukar Ni göra för att försäkra Er om att pumparna inte fryser sönder?

 

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också lite orolig över hur fasen man ska få bort allt vatten ur alla förbrukarna och pumparna, hur brukar Ni göra för att försäkra Er om att pumparna inte fryser sönder?

Där är det tryckluft som gäller för min del. Billigaste kompressorn på Biltema eller Jula kostar en tusenlapp och duger bra att pumpa cyklar och till det här.

Med MÅTTLIGT tryck, typ 0,5 kg. Lossa slangen mellan färskvattentanken och pumpen, dra fast den med slangklämman på tryckluftsmunstycket och blås igenom pump och alla förbrukarställen, öppna en kran i taget. Låt det stå och blåsa några minuter. Verkar funka för att få hyfsat tomt i varmvattenberedaren också.

Har du toa så häll i några deciliter matolja och pumpa igenom så det lägger sig i pumpen.

 

PS. Jag gjorde detta första gången i höstas och krämade på alla 6-8 kg från kompressorn. Inge bra. Den lilla plastplutten i kökskranen flög iväg och studsade runt i hela båten. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som så att jag tar en liten muff som jag fäster med tjock gaffatejp på drevet, till den går en slang från en dunk med glukolblandning som jag lägger på badbryggan... Sen är det bara att köra igång motor och låta den dra i sej.. På så sätt slipper man ta bort några slangar.. Dessutom suger ju då drevet i sej blandningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att båtmotorn har en TERMOSTAT, ni måste köra runt glykolblandningen med motorn igång under kanse 5 minuter så att termostaten bli varm och öppnar så att blandingen når alla delar.

 

Så länge motorn är kall skickar termostaten ut hela skiten i avgasröret bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller väl sjövattenkylda motorer.

 

Det sitter väl ingen termostat i sjövattendelen av ett färskvattenkylt system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt, men kom ihag att Mats som startade lanken har just en sjovattenkyld motor. Hjalpt honom en del vid sidan den sista veckan.

 

Manga missar nog annars det dar med att kora upp motorn i gangtemperatur (foretradelsevis med tradgardsslangen) och SEN suga upp och kora igenom glykolblandningen. Kan leda till dyr katastrof...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ytterligare en sak att tänka på. Kylsystemet är dimentionerat för att klara fullgas i medelhavet med 40 grader ute, först då behöver termostaten öppna helt.

 

Kör du motorn på tomgång med trädgårdslangen kommer termostaten aldrig att öppna mer än 10-20% för att hålla rät temperarur så 80-90% av all glykol du pytsar i far bara rakt ut.  

 

Därför fyller jag upp block och limpor med 50/50 blanding för hand istället. Bättre och billigare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det ju en annan sak... Har man redan glykolblandning i motorn som i mitt fall, DÅ kan man med fördel använda muffen på drevet. Men är det sjövattenkylt är det ju en annan sak! Fyll för hand så inget fryser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...