skippy 0 Postad 17 September , 2006 Hej! Jag har precis skaffat en 220 Sundancer 1991 med en 5,7 ltr Mercr. motor. (Tidigare ägaren tog hem båten i våras från USA) Jag undrar hur man vinterkonserverar båten då detta är min första motorbåt (har haft div. båtar med stolpe och vitt skynke tidigare) så detta är helt nytt för mig. Tacksam för tips även vad gäller byte från 110v. till 230v. landström. Fler frågor kommer säkert om det går för sig? Hälsningar Skippy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 7 Oktober , 2006 Hej, Vinterkonserveringen finns det ju redan många andra som svarat bra på, ombyggnationen däremot tänkte jag ge lite tips om. Jag gjorde själv en konvertering i somras på min nya Bayliner 285. Köp en omformare för 220-110V, jag fastnade för den som LH båtar i Gislaved säljer (3295:-, klarar 5000 W, hemsida: www.lh-batar.se) Hur enkel som helst att montera och funkar alldeles ypperligt, jag har kopplat allt: laddare, spis, VV beredare etc till den. Det enda du måste tänka på är att 110 volt systemet är väldigt kinkigt när det gäller polariteten på strömmen så koppla in omvandlaren med stickpropp som går enkelt att vända på (annars får du problem i gästhamnar). Jag monterade för säkerhets skull även en landströmscentral ifrån Biltema inkl. jordfelsbrytare mellan landströmsintaget och omvandlaren och fick då även 2 st 220V uttag på köpet . Lycka till, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundancer290 0 Postad 7 Oktober , 2006 Jag kan väl inte påstå att jag är någon motor guru men lite enkla tipd om hur jag själv gör det kanske kan vara till hjälp! Köp olje och bränsle filter, fråga din lokala marin handlare vilken olja du skall ha.skaffa ochså en spolmuff av hög kvalite, gärna orginal. Börja med att koppla spolmuffen till en trädgårdsslang och vrid på vatten helst fullt tryck så att du är säker på att få bra med kylning.Starta motorn så att den går en stund och blir varm, stäng sedan av motorn. Nu är motoroljan varm och rinner därför ut lättare.Du måste sen suga ut oljan via olje stickan med en olje sug. när du tömt ut oljan byter du oljefilter och bränsle filter. fyll sen på olja.När detta är avklarat sätter du en tratt på slangen till spolmuffen och startar motorn samtidigt som du häller en glykolblandning i tratten och stäng sedan av motorn när du ser att glykolblandningen har gått ett varv och börjar rinna ut ur drevet. Tänk på att hålla tratten lägre än motorn annars finns det risk för att du trycker in vatten på fel ställen.Det du har gjort nu är att du har skjölt hela systemet men sötvatten och fyllt det med glykol. Är det så att du har någon form av sötvattenkylning på båten så kolla glykolhalten i behållaren.När våren kommer så byter du ut alla offeranoderna och glöm inte den inannför proppellern. byt även impeller och hör med föredetta ägaren när han bytte bäljen på båten senast, den bör bytas vart tredje eller fjärde år.Naturligtvis kan du motera en konverter på din båt så att du får landströmmen att fungera i båten. hör efter med en vanlig elfirma så lotsar dom dig rätt,tank bara på att inte köpa en förliten. Min är på 3000w och räcker precis.Tyvärr är jag inte inne på den här sidan speciellt ofta men du kan ju alltid melja mig. Mvh Per per.lindstrom@bilab.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tronnberg 0 Postad 7 Oktober , 2006 När det gäller omformare så tyckte inte jag att man kunde få några svar ifrån lokala elhandlare, billigaste omformaren genom dom var ca 8-10 000:- (frågade ändå på 6 olika ställen). När det gäller monteringen sedan så kan man ju alltid kontakta någon lokal elnisse det behöver ju inte någon bil/marin elektriker ordna. Per Trönnberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 7 Oktober , 2006 Om man i första läget ska ha fullt tryck med trädgårdsslangen, kan det knappast spela ngn roll hur högt tratten är när du häller vatten till samma muff.... eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser