Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
sir_erken

Flytta ratten, bygga om plastbåt?

Rekommendera Poster

Hallå!

Köpte min första båt i sommras.

Efter en sommar har jag märkt att jag inte är helt nöjd med placeringen av ratten.

Det är en liten hardtop båt och ratten sitter precis längst fram, vid rutan. Det är ganska trångt och blir väldigt varmt där om slen skiner, man kan ha takluckan öppen men endast vid låga farter pga sättet den öppnas på.

Nu undrar jag om det är svårt att flytta bak detta och sätta en soffa eller något längst fram istället, på någon sorts ställning eller så.

Vad skulle det kosta och hur löser man det bäst?

Bifogar en bild. kan åka och knäppa lite fler kort om ni vill.

Skulle helst vilja ha ratten en liten bit bakom den vita kabel som ni ser till höger.

post-22319-1394234795,1022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den gängse placeringen av ratten i en hard top båt är att sätta den på styrbords sida i höjd med takets avslutning så du kan stå alldeles bakom där taket slutar. Sätt ratten i en höjd så du når ratten även stående (utan att behöva böja ryggen för att nå).

Du får helt enkelt bygga en liten pulpet på styrbordssidan som du sätter styrväxeln och ratten i samt ev instrument du har. Och så flyttar du gasreglaget till styrbordssida bredvid den nya förarplatsen. Placera gasreglaget tillräckligt högt så du når det körande stående också.

Det mest utrymmesbesparande är troligen att bara göra en enkel lite vinklad plywoodskiva ut från skrovsidan med ett stödben på så benen får fritt under. Om du anser det behövs kan du göra pulpeten med förvaringsutrymme och en liten dörr, men det kommer att stjäla värdefull plast för benen vid förarplatsen.

Det finns färdiga pulpeter att köpa i glasfiber om man är lite lat. De kostar ca 2000 kr. Kolla på http://www.byggplast-batprylar.se/

artnr 7039.

Du måste köpa ny styrkabel och nya reglagekablar till gas/växelreglaget som är kortare.

Lycka till.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

se ovanstående svar, logiskt. om du nu vill ha en egen design på din instrumentbräda är det bara att ta fram lite material för formbygge, en säck mikroballonger, någon burk PP100, glasfiberväv och polyester...se till att det blir stabilt bara. Gjorde själv denna manöver i våras när jag renoverade en båt och resultatet blev mkt tillfredställande. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik_Lindgren,

Har du några bilder på ditt bygge??

Gjorde du en plugg först eller byggde du rakt av??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tittat runt lite och funderat.

Blir nog till att bygga av plywood med en instrumentpanel och ett ben/sida.

Men hur ska man fästa sidan/benet i golvet (durken?) 

Kan man limma det eller nått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...