Classe2000 0 Postad 17 September , 2006 Min båt som jag köpte från USA för ett par säsonger hade nymålad bottenfärg, denna säsongen drog jag på ny bottenfäärg för insjö (vänern) Nu verkar den gamla bottenfärgen stöta bort den nya och flaga av, antar att den gamla ej är så svag eller miljövänlig och att det beror på detta. Vad bör jag göra?? några tips ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skepparn48 0 Postad 17 September , 2006 du ska ha en primer först,,,innan du målar ny bottenfärg... du får väl fösöka få bort din nya färg,sen primer,sen ny färg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 September , 2006 Hej, Måste du prompt ha bottenförg överhuvudtaget? I Vänern behövs det inte enl min erfarenhet. Har min båt i Vänern och har aldrig bottenmålat eftersom det inte behövs. Visst, det är väl aldrig fel att bottenmåla men den lilla beväxtning som blir på en båtbotten om den ligger i Vänern är ganska lätt att tvätta av vid upptagningen. Jag tro du behöver ta bort all gammal bottenfärg och sen väljer du en bra bottenfärg och håller dig till den sen. Gissar att du har olika fabrikat och ev olika typer bottenfärg nu som inte trivs tillsammans. Finns bottenfärgbortagningsmedel som t ex Hempel Paint stripper som tar bort 1 komp färg, bottenförg m m men skadar ej gelcoat el 2 komp färg. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
US64 0 Postad 17 September , 2006 Hej! Jag har inget direkt tipps till Classe´ s direkta problem men måste kommentera Bo synpunkter om botten färg i Vänern. Nu är jag långt ifrån någon expert på området, men den lilla erfarenhet man fått genom åren och det man har lärt sig så kan jag hålla med om att i Vänern (som även vi har vår båt i ) så är det inte är lika illa vad gäller växlighet under båten som kust folket har med tulpaner och dylikt. Men skitigt blir det och jag tvättar enkelt av båten på hösten (Jag har epoxi och botten målat vår). Enligt vad jag har lärt mig så är det viktigaste epoxi behandlingen. Båten blir bara tyngre och tyngre ju längre den ligger i vattnet, utan ett täckande skikt med epoxi. Det tyder ju på att man får in vatten i skrovet och om det är skadligt eller inte vet jag inte men det känns bättre med ett täckande lager med epoxi och sedan är det ju inte fel med en bottenfärg på toppen för att göra höst tvätten lättare. Men som jag tidigare skrev så är jag bara en glad amatör som lyssnat och bildat mig en egen bild av detta. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 September , 2006 Hej, Ja det är en bra idé att epoxibehandla botten för att få den så tät som möjligt. Men i regel funkar en ren botten med bara gelcoat utan större problem i Vänern. Min förra båt har legat 27 år i sötvatten (de senaste 7 åren i Vänern) utan minsta problem. Orginal botten med bara gelcoat, aldrig epoxybehandlad eller bottenfärg. Min nya båt har nu legat 4 säsonger i Vänern utan minsta lilla blåsa el annan tendens till vattenpest. Vid höstupptagningen är det enkelt att spola av den lilla beväxtning som har bildats. Tänker ej epoxibehandla båten även om det kanske vore bäst, jag tycker det verkar för mycket jobb och som sagt enl min erfarenhet klarar sig gelcoaten/glasfibern i sötvatten utan att man behöver epoxibehandla osv. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Classe2000 0 Postad 18 September , 2006 jag kanske skrev lite otydligt. När jag fick båten var den epoxy bottenmälad. den nya bottenfärgen jag lade på i våras släpper från den gamla bottenfärgen. (den gamla färgen färgen sitter alltså kvar bra) Jag kan väl inte lägga på epoxy på den gamla bottenfärgen igen? Hadde gärna sluppit bottenfärg, men när den var epoxy oxh bottenmålad när jag fick den som sagt så är det väl inget att välja på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 September , 2006 Blir lite fundersam om beväxtningen är olika på olika material? se min sjöbod och kolla bilden på kölarna och botten, jag har aldrig tvättat botten och troligen ej heller förra ägaren och innan dess gick båten i karlskrona, det enda som synns är lite fläckar från alumium oxid och detta är efter 40 års bruk. Är det sån skillnad på material eller är beväxtningen utseende fixerad och ratar min fula båt. Eller kan det ha att göra med ev spänningar som bildas med alu i vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 September , 2006 Skriv vad du har för båt, och vilken färg den är målad med så får du säkert bättre råd om vad du bör göra. Rent generellt kan man väl säga att man bör måla med samma typ som tidigare, mjuk på mjuk, hård på hård, självpolerande på självpolerande, om man nu inte absolut vill byta färgtyp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 September , 2006 Nikitalord: Ankor brukar väl aldrig drabbas av beväxning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_Lindgren 0 Postad 18 September , 2006 Gjorde du någon förberedande behandling av botten innan den nya färgen ströks på, slipning eller dylikt? Förbehandling och rengöring är ju A och O för ett bra resultat. Om man inte vet vilken bottenfärg som sitter, stryk på lite primer (exempelvis primocon) innan ny bottenfärg. Men måste vara rent, rent, rent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 September , 2006 Trodde nog det var så, val av modell och båtnamn spelar nog stor roll och inte ev material, kanske farten håller växterna bort brukar efter varje tur gasa upp den lite mot 50 stäcket mer har man inte vågat med tanken på vindfånget så kan den ju slå över. Kunde vara kul att höra med andra alubåtägare om de också är lika främmande för beväxtning. En annan märklig sak med flatbottnat är fiskelyckan, löjligt att fiska från ankan bara att släppa ner draget och det är alltid fisk samma gäller så fort man stannat så skriker lodet om fisk, kanske kan förklaringen vara alla dessa hundratals luftbubblor som liger instängda under skrovet och ser ut som glimmande kvicksilverdroppar om man dyker ner och ser båten från undersidan, fisken måste få spader hundratals drag på ett ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser