MrMyth 0 Postad 16 September , 2006 Idag så kom då dagen när vår fina Uttern D68 skulle upp ur böljan för vinterförvaring. Allt gick bra men när dyvekan skruvades ur så kom en stråle vatten tjock som ett finger och det höll på i säkert 4-5 minuter. Det måste ha varit bortåt 100 liter vatten i skrovet! Finns det någon som har nån idé om hur så mycket vatten letat sig in? Är detta verkligen normalt? Visserligen har vi drabbats av ett par skyfall i år men om det har haft någon inverkan på det hela vet jag ej. Detta är första säsongen med nya båten så jag vet heller inte om det är lika mycket vatten i båten varje år. Mängden gör att det knappast kan vara kondens iaf. Det hela känns klart olustigt i alla fall. Några idéer kära medmänniskor på detta forum?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 September , 2006 Hej!Hoppas du i övrigt varit nöjd med din Uttern. För du skall inte vara allt för orolig för slagvattnet. Detta har en farlig förmåga att tränga in genom de mest otroliga ställena ex. du har väl i fören en sidolantärneinfästning. Är denna och dess skruva sikad eller hur sitter pulpitrören fast?För vi skall väl inte måla fan på väggen och tro att du har fått en spricka i botten. Men ifall så skulle vara fallet ser du detta ganska lätt.Hoppas du hittar vattenläckan,/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 September , 2006 Hej, Om du ligger i saltvatten så ta en provsmak på vattnet - är det saltsmak borde det läcka in under vattenlinjen nånstans (dyvikan, skrovgenomföring, ev genomskrovsgivare för ekolod, självlänsen osv). Är det sötvattensmak borde det vara regnvatten. Misstänkta ställen är innanför relingslisten där skrovet delar sig i två halvor, ofta slarvas det med tätningen mellan halvorna vid ihopsättningen. Annars får man kolla alla luckor osv om det kan tänkas leta sig vatten ner i skrovet den vägen. 100 liter på en säsong låter mycket. Själv öste jag ur 5 liter i slutet av augusti efter flera skyfall i min Yamarin 5820. Hur vattnet kom in har jag inte lyckats lista ut. Gissar bakom religslisten. Det knepia blir att hitta källan/källorna till läckage. Det är sällan man har möjlighet att se innerskrovet genom nån lucka el liknande. Annars hade man ju kunnat använda vattenslang och duscha båten och sen sitta och kolla var det börjar rinna/droppa inne i skrovet. Jag skulle nog försöka höra mig för hos Uttern. 100 liter på en ny båt är alldeles för mycket enl min mening. Men skaffa bra automatisk elektrisk länspump och montera på lägsta punkten så kan den ju pumpa ur det värsta. Bättre lösning än att låta 100 liter bli stående i båten. Lycka till. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 17 September , 2006 100 liter? Far mig bara att fundera. Kikar inte folk pa sina motorer eller stadar kolsvinet under aret? Dessutom en pump kunde ju hallt ordning pa det dar vattnet under tiden. Hjalpte en ny batagare (en riktig grongoling) nere vid rampen for nagra helger sen. De hade varit ute hela dagen i en sprillans ny Bayliner Bowrider (ca 17 fot) och tagit en hel del sjo over staven. Uppenbart hade de inte kort pumpen. Nar baten val var uppe pa trailer och jag tog ut dyvikan sa rann det varmt/ljummet vatten i massor. Hoppade snabbt upp i baten och lyfte motorhuven. Det visade sig att det var sa mycket vatten att det stod ett par tum over vevaxeln. Hade blivit varmt av motorblocket. De skall nog vara tacksamma att de stannade i sjon och inte gick genom slussen ut i havet. Och ja, startmotorn var helt under vatten men funkade anda (undrar dock hur lange). Motorn var en Mercruiser 4.3 V-6:a. Personligen sa kollar jag kolsvinet och motorn varje gang vi drar ut; innan start men ocksa efter ett par minuter gang nar den kommit upp i varme. Vill vara saker pa att kylvatten kommer in som det skall och att inga andra vatskor har lacker ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMyth 0 Postad 17 September , 2006 Bäste broder Wellcraft 19! Motorrummet kollas före och efter varje färd då huvudströmbrytarna monteras i respektive ur dess hållare samt att oljenivåerna kontrolleras. Det ev slagvatten som samlats där pumpas omedelbart ut via länspumpen! Jag är ingen expert på båtens uppbyggnad men dyvekan verkar sitta i ett utrymme lägre än motorrummet eftersom vattnet fanns i skrovet trots att motorrummet körts torrt via länspumpen. Mig veterligen finns ingen inspektionslucka ner till denna låga nivå men du kanske kan hjälpa mig med tanke på den låga nivån i meddelandet du skrev som jag skulle bli hjälpt av... ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 17 September , 2006 100 l är en jäkla massa vatten, det verkar som det har smygis sig in i listen eller nått//lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 18 September , 2006 Sorry MrMyth, Det var inte menat sa pekande. Sa tog du illa upp, mitt fel. Mera som en allman kommentar (i och med att jag sett alltfor manga som inte lyfter pa huven i sina batar...). I ditt fall sa verkar du ha dubbla skrov och lanspumpen (gissningsvis fabriksmonterad) sitter enligt min mening fel. Den skall definitivt sitta langst ner dar vatten/spillvatten samlas. Du verkar ju dock ha en sapass ny bat sa det torde i ditt fall vara ett garantiatagande, eller nagot som din saljare borde atgarda, aven om garatin gatt ut. Som en generell kommentar sa har jag sett valdigt fa batar dar motorbalkarna inte sitter direkt i yttre skrovat och durken under motorn da ocksa ar lagsta punkten, eller i alla fall pa vag till lagsta punkten om motorn sitter monterad mera mitt i baten (V-drive eller rak axel). Och nu lite rad. Om du lyser med en stark lampa in genom dyvickan och samtidigt har nagon som kikar in i motorrummet, sa borde du kunna lokalisera var (och hur) nagorlunda. Har du dubblar skrov och det ar skumfyllt emellan, sa (i och med att det anda inte ar tatt) kan det kanske vara lage att skara upp for just en inspektionlucka, eller montage av en brunn som pumpen kan flyttas ner till. Kanner inte till din bat i detalj, sa det blir nagra generella tips... Hoppas dock det hela loser sig med hjalp fran andra pa MG och aven kanske lite hjalp fran din aterforsaljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 September , 2006 Idag så kom då dagen när vår fina Uttern D68 skulle upp ur böljan för vinterförvaring. Allt gick bra men när dyvekan skruvades ur så kom en stråle vatten tjock som ett finger och det höll på i säkert 4-5 minuter. Inte kan det vara över hundra liter det innebär 25 minut liter och detta under självtryck hur stor dyvika har du? Själv lyfte jag inspektionsluckan i golvet 40x60 cm och torkade bort årests kondensdroppar fuktade knappt toapappret jag torkade med, alu är heltätt tillskillnad mot polyester som aldrig blir tät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMyth 0 Postad 18 September , 2006 Jag kanske tog i lite i överkant men det kändes som om halva Vänern låg inuti skrovet. En stråle tjock som ett långfinger som genom självtryck sprutade ut dryga halvmetern från skrovet. Den fyllde garanterat en vanlig tolvlitershink/minut (lågt räknat) så säg att det var dryga 50-60 liter i skrovet då Återförsäljaren skall kontaktas och jag återkommer med svaret, var så säkra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMyth 0 Postad 18 September , 2006 Det är lugnt Wellcraft19! Kände mig för stunden lite påhoppad med det där aldrig lyft på huven men jag förstår nu hur du menade. Är noga med motorkoll och framför allt oljenivåer då vår gamla Volvo Penta MD40a drack en hel del av den varan pga av den kördes mest mindre sträckor och tydligen aldrig blev riktigt varm... Nya ägarn som kör långt och mycket behöver inte fylla olja alls. Nu är det ny båt som gäller med Mercruiser 4,3 MPI och den mumsade i sig 7dl olja under inkörningsperioden. Om det är mycket har jag ingen erfarenhet av men efter de 20 timmarna slutade oljeförbrukningen upp, allt enligt instruktionerna. Nu har jag svammlat färdigt! Skall prova det där med ficklampslysandet du rekommenderade! Får ta farsan till hjälp med ficklampan så får jag som är ung och rask (nåja) åla mig in i motorrummet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser