robroy 0 Postad 16 September , 2006 Hej? Har just sprutat 2 komp färg i 3 lager på min lilla snipa. En granne undrade om jag skulle klarlacka över färgen. Jag förstår att det borde glänsa mer men finns det någon annan fördel/nackdel med ett sådant trixande. Finns det någon som har några synpunkter är jag tacksam för svar. Robroy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 17 September , 2006 Förutom att du får en glansig och djup lack får du ju också en betydligt starkare och hårdare lackyta. Klarlacken lägger sig som en skyddsfilm över den vanliga lacken. Detta visar sig främst efter ett par år när det blir dags att rubba och vaxa, mindre repor och skavanker går betydligt lättare att få bort om du har klarlack på! //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 September , 2006 se bara till att inte lägga klarlacken för lång tid efter isåfall måste du matta först annars släpper klarlacken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robroy 0 Postad 19 September , 2006 Tackar för era synpunkter! Är det viktigt vad för slags lack det är jag bör använda? Kan jag använda vilken som helst? För visst vill jag ha en djup och fin yta, jag lätt kan rengöra. Det låter lite som en Ajaxreklam, men har jag ändå målat om hela båten kan jag ju lika gärna köra på. Robroy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 19 September , 2006 2 komp härdar snabbt så det är en fråga om timmar innan du behöver matta ned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 19 September , 2006 Har du målat 2-k, bör du nog lacka 2-k också. Men varför inte fråga där du köpte färgen? De bör ju kunna rekomendera ngt... inklusive tillvägagångssättet. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 September , 2006 hade det varit min båt hade jag stuntat i klarlack blir det skador är det lättre att spruta på lite nytt och polera ut, med klarlack blir det bökigare samma strul som att i efterhand fix skador på bilar med metalic. har du ändå inte blåst med bas färg så är det överkurs att dra klarlack över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 September , 2006 Du behörver ingen klarlack. Det är overkill på ett båtskrov. Hade du haft en samlarbil hade jag kanske svarat annorlunda, men tre lager lack håller i många år utan klarlack på en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 20 September , 2006 Nja... med klarlack har du mer att nöta på, mer att repa i, mer att polera på, utan att få nyansändringar. Detta gäller väl även metallic! MEN, om du går ner i basen på metallic, då håller jag med. Idag vanligt med klarlack på vanlig färg på tex lastbilar, tom de gröna sopbilarna, just för att de håller sig fräscha längre! /Fredik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 September , 2006 Håller med dig, men jag påstår fortfarande att det är overkill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 20 September , 2006 Svarade innan jag sett ditt... Om det är nödvändigt med klarlack eller inte låter jag vara osagt, bedömningsfråga, men mer djup i färgen blir det ju... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 September , 2006 Och skulle det mot förmodan bli solblekt så går det inte göra något åt. polerar du då blir det bara blankt solblekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robroy 0 Postad 21 September , 2006 Tack för synpunkter! Kanske det lutar åt att strunta i lackandet, jag ser framför mig solblekta fläckar och besvär. Blir färgen toksliten och ful kan jag ju alltid lacka om den igen för det var ju roligt. Färgen blänker fint och jag kan spegla mig i däcket. skall ge mig på skrovet nu. Hoppas det går lika bra som överbyggnaden. Robroy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser