Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
gravis

Vinterförvarings förberedelser

Rekommendera Poster

Hej Jag undrar vad ni gör med era båtar som vinterförvaras utomhus.

Hur riggar ni med pressening och dylikt.

Vad göra med motor förutom ny olja i växelhus.

Tacksam för tip och råd.

Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade min gamla båt utomhus förr. Jag hade A-ställning och dubbla pressenningar (slipper kondensdropp då).

Dra inte pressenning runt motorn för vinden kommer då att ligga och nöta på motorkåpan osv (jag pratar av egen erfarenhet här...).

Finns speciella fästen för pressenning att köpa så du kan få bra ställen att fästa linorna i för just din båt, t ex Tarp-Sec är bra fästen. Använd nåt elastiskt som håller pressenningen t ex ankarstroppar för infästning av pressenning som är i gummi. Tyngder kan man använda i t ex sandfyllda 5 litersdunkar. Håller mycket bättre än stumma linor fästa i nåt i marken. Om du har båten på ställning/vagga på land så surra inte presenningen i ställningen. Vinden kan ta tag i alltihop och välta båten om du har otur.

Det skall finnas luftgenomströmmning genom ställningen/pressenningen annars kommer mögel som på beställning.

Köp inte den billigaste pressenningen för den bara fladdrar sönder, det finns en lite bättre med rutnät på, t ex icopal Monarflex Multicover.

Som man bäddar får man ligga är en bra liknelse när det gäller täckning av båten. Att i höstblåst el vinterrusk behöva göra om jobbet är inget att se fram emot. Gör jobbet ordentligt nu så kan du sova lungt i vinter.

Vad du kan göra med motorn, en vanlig 2-taktare, kan du kolla på här:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=118858

Viktiga är att förhindra rost i/på motorn, och förhindra frostsprängning i motor och växelhus samt i båten. Mögel får man försöka förebygga att det inte bildas för det är ett he... att få bort senare.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man täcka plastfilmsförsäljaren också, framrförallt munnen, så man slipper en massa tjat? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske upprepade budskapet för många gånger, men jag är ny på det här så ha överseende,..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag täcker min finnsport med kappel på och en pressening inte så mycket mer tar ut radion (bara front panelen) du beöver inte göra så mycket med motorn!

Mvh: Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ta bort inlägg om man råkar dubbelposta.

Sen är ju forumet för diskussioner och information båtägare emellan - inte reklam.

Reklam för företag kör man en annan väg här på Mg.

Du postade 11 lika dana inlägg innom några timmar. Det hade räkt med ett. Då hade de flesta som har något intresse av båttäckning sett det. 11 st ger bara en irritation, så du har 10 att ta bort.

Sen är ju informationen om var man får tag på krympplasten intresant. Det blir ju allt vanligare att man plastar in småbåtar. Vissa företag gör ju det med i stort sett alla båtar de vinterförvarar. Har själv funderat på var man köper plasten även om inte själv har sådana behov. Skulle jag behöva kan jag fråga Pude van. På hans företag tror jag att dom plastar de flesta båtarna de vinterförvarar.

Jag är ingen pedant (snarare tvärt om) och bryr mig inte om ifall jag skulle få nåt litet märke i gelcoaten. med det såg allt lite spektakulärt ut, när man brassade på med gasol för att krympa plasten på bordläggningen. www.mollerstrom.se/Shrinkwrap & Boatcare.htm

mvh

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...