Musik 0 Postad 16 September , 2006 Hej på er alla! Köpte våran första båt i våras, en liten cabinbåt på 5,5 m. Vi upptäckte att sjölivet verkligen var något för oss. Vi har använt båten flitigt till fiske, bad och övernattningsturer till mysiga hamnar i Danmark (har båten i Öresund). Vi vill nu byta upp oss till en större båt så att alla i familjen får plats när vi tar våra övernattningsresor. En snipaliknande båt (typ Albin 25) skulle passa oss pefekt eftersom vi gärna tar det lugnt. Vi har stirrat oss blint på att titta på båtar med sötvattenkylda motorer. Frågan är: är detta befogat? MVH Nybliven båtlivsälskare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 16 September , 2006 Eftersom ni kör i Öresunds salta vatten är det nog klokt med sötvattenskylning. /Marcus. Det har diskuterats en hel del om detta i forumet. Finns en ganska färsk tråd om detta om du bläddrar bara i de senaste sidorna. Kanske inte raka svar på din fråga, men en del för- och nackdelar. Fast du kanske redan har koll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 September , 2006 Sötvattenkylning är att föredra, då motorn inte blir full av skit, samtidigt som det frätande saltvattnet inte kommer åt att skada motorn m.m. Obs om du hittar en motor utan sötvattenskylning, så ska du inte konvertera denne utan att plocka isär den för fullkomlig rengöring. Avlagringar från havsvattnet täpper till kanaler och sörjan lägger sig längst ner i motorn och utefter cyl.väggarna som därför får sämre kylning. Lycka till / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 16 September , 2006 Köp en båt som har haft sötvattenssystem sedan många år .Då finnes liten risk för rostskador i motorn.Köpte själv en Monark 670 år 1989 tog ur motorn o gjorde ren alla kylkanaler o bytte alla packningar o monterade Martec sötvattenskylning. Motorn har sedan gått helt perfekt tills i år då jag fått byta avgaslimpa.Sötvattenssystem innebär att motor kyls med glykolblandat vatten i slutet system.Det enda som kyls med sjövatten är avgaslimpan o värmeväxlaren, men den har vattenrör av koppar.Avgaslimpan på min båt var vid bytet ca 30 år gammal.Båtmotorer slits inte ut enligt experterna utan rostar sönder när hela motorn kyls med sjövatten. Vatten i motorn vid körning, när den stannas kommer luft = rostbildning. Lycka till med val av båt. arken goran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 16 September , 2006 Hej Men hur är det egentligen med utombordare som går i saltvatten. Jag brukar alltid efter körning koppla på en spoladapter och låta motorn gå med sötvatten. Hoppas att detta räcker för att motorns kylkanaler inte skall rosta så mycket. Finns det ingen vätska som man kan spola igenom med lite då och då för att skydda kylkanalerna bättre? //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 September , 2006 En fördel med slutet system med glykolblandat vatten är att motorn kan köras varmare än om motorn går i saltvatten. Har man för hög temperatur på en saltvattenskyld motor så kan saltet fällas ut och slagga igen kylkanalerna har jag hört. Högre temperatur är bättre för motorn och kan ge lite bättre bränsleekonomi. Man byter alltså till en termostat med högre öppningstemperatur när motorn konverterats till sötvattenskyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 17 September , 2006 Jag har en sjövattenskyld motor (AQ115) som bara körs i SJÖvatten, alltså inget salt. Är det lämpligt att köra med en varmare termostat även för mig? Jag inser att det finns en del mineraler även i sjövatten som kan sätta sig i systemet precis som salt, men det kanske är så lite att det inte är något att bry sig om? eller? Vad är lämplig temperatur? Samma som i bilar? upp emot 90 grader? Vad ska jag ha för termostat? När ska den öppna? /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 September , 2006 Ja sjövatten är i stort sett som detillerat vatten. Kör så det nästan ryker av kylvattnet. Ta den termostat som har högsta temperaturen. Skulle du få överhettningstendenser så kan du byta till närmast lägre temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser