skepparn48 0 Postad 15 September , 2006 när jag startat motorn har jag oletrycket på 3,5 kg sen sjunker det hela tiden,,,så efter 1tim,,har jag trycket på 1kg. ska det vara så ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 September , 2006 Bara elände?! Har du rätt olja, bytt vid rätt intervall? Kolla trycket med lös manometer så det inte är mer kontaktproblem... Oljetrycket ska INTE sjunka så lågt av varm motor, däremot är det tacksamt att det finns tryck över huvud taget! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenpra 0 Postad 15 September , 2006 3,5-4 kg är normalt vid kallstart men sedan den blivit varm ska det inte gå under 2 kg på tomgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skepparn48 0 Postad 15 September , 2006 ok,Fredrik du verkar veta vad du pratar om ! jag har precis köpt båten,,förra ägaren hadde köpt billig olja. jag får väl prova med att byta olja. något förslag ?perkins 4,107 båten är byggd 1968 på väggavarvet i karlskrona gått som fiskebåt, antar att motorn är samma årsmodell. den dricker ingen olja,bara trycket som sjunker............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 September , 2006 varm olja blir tunnare men 1 kg är lite lågt vanliga tryckontakter brukar varna på halvkilot, gör rent reduseringen kulan kolven. Kör sen med olja liknade typ T400 för turbodieslar, kletigare och håller tjockleken även i dieslar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 September , 2006 Tyvärr bara spekulationer... Men alla motorer brukar ha sina egenheter med lågt tryck, typ tryckventiler, sliten oljepump, slitna kamaxellager osv, kolla med en Perkins-verkstad (vanlig i traktorer mm!!) Men första motfrågan du kommer få är om du kollat med sep. mätare! Kan räcka med enkel däckstrycksmätare med lämpliga nipplar... Det är ju inga stora tryck. I bästa fall räcker det med rätt olja. Lycka till /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser