Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Cornholio

Behöver akut köphjälp!!!

Rekommendera Poster

Tja,

 

Kollar just nu på en Bayliner 652 -06.

 

När jag åkte ut o kikade på den första gången blev jag lite förfärad,

ägarna verkar inte skött om båten något vidare, hamnkapellets mittstag

var inte ditsatt så det var en rejäl vattenpöl mitt på. Det visade sig när

vi tog bort kapellet att det regnat in en hel del också för det var blött ända

in på ruffgolvet. Batteriet var urladdat för stereon hade stått på,

när batteriet var laddat kunde vi dra igång länspumpen och vattnet verkade gå ur.

Det var även repor i fören av varierande storlek i den blå dekorlisten 

(båda sidorna), vidare så såg båten inte ut att vara efterhållen över

huvud taget. Motorn hävdades vara inkörd men ingen service var gjord efter det,

brukar det inte vara service direkt efter inkörning? (Mercruiser 4.3l MPI 222hk).

Båten är sjösatt i slutet av juni i år.

 

Ok det var lite bakgrund, nu till mina frågor.

Spontant bör jag köpa båten? (har fått ett bra pris)

Hinner man förstöra en båt bortom räddning på 2-3 månader?

Går repor på skrov/dekor att laga eller är det något man får leva med?

 

Tacksam för svar.

/Mange

post-21555-1394234793,7184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mange, tänk så här:

- Är båten unik?

- Kan du leva med skadorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


unik- nej

leva med skadorna - ja kanske men jag är lite av en pill o putsfantast så det beror ju på ansträngning/kostnad för att fixa det.

 

/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har just sålt min båt med samma motor i Mercruiser 4.3l MPI ,0

2002

Jag fick problem med bränselepumpen, den gick varm, var svårstartad. Båten var varsskött så alla servicar var gjorda, Nu har jag en liknade båt men med en ny Volvo Penta D3, Mercruiser drog 1,4 l / distans , Det är kanske inte så mycket att tala om. Vi får väl se vart bränslepriset hamnar om några år. Vovlo Penta ligger på 0,7-0,9 vid 25 konp . Båten år 6,7 lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det skall jag tänka på.

 

Men kan man jämföra förbrukning mellan bensinare o dislar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

 

Självklart kan du gämföra.. Men en diesel är ändå inget Ekonomiklipp i en DC.. Du får ha med i beräkningen att en Diesel är minst dubbelt så dyr i inköp som en bensinare... E dyrare att laga vid event haveri.. Dyrare service, dyrare delar etc... Soppapriset vid pumpen e nästan likvärdigt så där gör man inga stora förtjänster häller.. Ok fördelarna då en diesel drar minder bränsle är säkrare (brandrisk etc) betingar ett högre andrahandsvärde..

 

Men dessa fördelar väger inte upp Nakdelarna med att montera en diesel i en liten DC.. Särskilt inte med dom nya MPi maskinerna med elektronisk insprutning.. Gör valet enkelt i en liten DC Bensin... D e inte fören en DC blir så stor och tung som kanske bortåt 4-5 ton och 30fot lång som Dieseln kan vara ett vettigt alternativ... Man måste ha med i beräknbingarna hur mycket båten körs över en sommar.. vissa kör flera 100 timmar kanske upp till 500 på en sesång och då är diesel att föredra.. Men endel som tex Jag själv som inte kör så mycket och kanske bara åker ut några gånger för att bada och fiska så är Diesel knappast någon lönsamhet i en DC...

 

Men åter till den båten du tänker på.. D beror på vad du behöver ge för båten.. Som d låter så har du bra prutargument.. i detta fall kontakta en besiktningsman han ser med en gång vad som behöver göras.. D kostar några 1000en men d e d värt om man är tveksam... Men båten verkar ju vara misskött så jag hade nog letat vidare och hittat en riktig pärla och kanske hellre betalat några tusen till och fått en välskött båt som är redo för nästa sesång...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack som fan för hjälpen, fortsätt gärna att komma med era synpunkter.

 

Kan ju berätta att jag var o kollade på den igen och nu var intrycket mycket bättre. Vattnet var borta, batteriet laddat och båten såg ut att vara avtorkad. Nu såg man att det är en ny båt bortsett från reporna då, men det han jag kolla upp under dagen o det var inte speciellt dyrt att fixa. Hade den sett ut så här första gången jag såg den hade jag nog slagit till direkt och inte prutat så mycket (galet bra pris).

 

Men det är ju fortfarande det där med servicen på motorn...

Så vad säger ni, kan man sabba en motor genom att köra 10-20h längre än vad som är tänkt utan service? kan vara 50h oxå men av döma på ägarfolket så tror jag det tidigare.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Service skall göras efter inkörningen (20tim) och bör absolut göras inom 22-23 timmar enligt min återförsäljare.

Det är även då man brukar påtala eventuella fel och brister för leverantören som får en chans att rätta till dessa. Sedan fylls de slutgiltiga pappren om garantier o.dyl. i av säljare/köpare tillsammans.

En mycket smidig lösning.

 

Du kan ju prata med återförsäljare av Bayliner i din närhet om detta exemplars skötsel (då främst motorn) och höra vad de anser om garantier och eventuella skäliga prisavdrag om garantin ej skulle gälla vid motorskada.

 

 

Lycka till med köpet Mange!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta och pressa priset över vintern, han säljer den ju int speciellt lätt åt någon annan om den är i sådär risigt skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intryck du fått om båtägaren ,ringer en STOR varningsklocka för mig !!!

Min uppfattning om folk är att det speglarsig direkt om man vet hur en båt ska hanteras eller om man bara tycker om att förstöra kapital och där med saknar respekt för ting .  Jag kan sätta en slant på att dom har kört med fullgas sen båten var ny och inte mjukiskört som man ska . Varför är man inte mer rädd om en så pass dyr båt som en ny båt är  ????

 Hmmm....   eftertankedax !

 

Pruta så du kan hantera en motorgenomgång rent ekonomiskt ...

( så hade jag resonerat )

//Jocke SR

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljarna bekostade service innan jag köpte den och jag snackade med mecken,

han sa att det inte var några som helst problem med maskinen.

Vi gjorde upp affären hos den handlaren som sålt båten från början (han tyckte jag gjorde en oförskämt bra affär).

Prutade så innåt helvete så jag kan bekosta en renovering om det mot förmodan inte skulle gå på garantin och ändå få pengar över.

 

Tack för all hjälp och se upp där ute,

vattnen runt sthlm har blivit något osäkrare.

smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att gratulera till en bra affär ......

 

( ..och svar ja , vi ska hålla oss undan , hehehe ) smiley-laughing.gif\

 

// JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...