Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Nyborjare

Trimplan till D55 ?

Rekommendera Poster

Jag är inte helt nöjd med gången när man är 5 i båten och 3 sitter i aktersoffan, jag tycker det är svårt att trima ner fören och komma i planing särskilt i lägre hastigheter, jag har ju powertrim som en del anser är bättre är trimplan då den inte ökar motståndet i vattnet, skall jag satsa på någon form av trimplan eller börja med att prova bara en extra vinge på kavitationsplattan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är det båten på bilden? Hur stark motor är det? Har du drev eller vad? Komplettera uppgifterna så kan vi kanske ge råd.

M.V.H  arken goran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att 100 hk motor och 3 personer på aktersoffan är för mycket för att din båt inte ska bli baktung.Tilta in motorn så långt det går, om inte det hjälper kan du prova med vinge på kaviationsplattan. Nästa steg blir trimplan eller en kombination av alla.Vinge o trimplan hjälper föga i låga farter, om du menar under t.e.x 5 - 7 knop. Båtens bärighet i skrovet är ju avgörande vid onormal belastning.Jag tycker nog att en så tung motor och tre fullvuxna längst bak i din båt gör den svår att få planande,speciellt i låga farter.

M.V.H  arken goran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men motorn väger bara 165 kg dvs 3 kg lägre än motsvarande 2-takt pga av särskilt tillverkningsteknik annars skall en liknande motor av annat fabrikat väga 40-50 kg till, sä jag tror inte att motorn är problemet, jag har löst problemet på ett väldigt billigt sätt, på bryggan ligger ett antal marktegelstenar dessa lägger jag i ankarlådan i fören antal beroende på last dessa tunger ner fören o gör samma jobb som ett trimplan, i alla hastigheter ! dock drar den kanske lite mer i bränsle med den går normalt ändå väldigt snålt 0.65 l distansen i 20-22 knopsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge mer gas så ska du se att fören sjunker 2.gif\  (skoja bara)

Måste säga att jag är avundsjuk på din bränsleförbrukning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med två personer ombord i marschfart (3000-3100 varv) så ligger det runt 1,35-1,40 l.

Vissa resor med lite grövre sjö, då hamnar man t.o.m. på 1,7 l utan att ha vart särskilt aktiv med gasreglaget....men det är en HÄRLIG båt för övrigt 26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju också en D55 fast med 115hk 4-takt. Jag har inte upplevt något problem med planing fast vi varit 5 pers i båten ett antal gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...