Gymmarn 0 Postad 13 September , 2006 Hallå! Jag nu äntligen köpt min Bayliner 2455 av årsmodell 89 Tänkte kolla med er som vet...ska klä om L-soffan samt förarstolen till att börja med... Hur får man loss L-soffan? Sitter den skruvad underifrån, alltså så man måste ta bort den via midkabinen? Vad tror ni priset kan hamna runt i kring för detta? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 September , 2006 Möbeltyger brukar ligga på allt från 100 till 250 kr per meter och bredd är ofta 150 cm. Sen tillkommer bara lite eget jobb. Ett tips vid omklädning är att under skumplasten mot stommen lägga dit ett extra tunt lager med liggunderlags material styvar upp gammal nedsutten skumplast och ökar komforten om dynorna är tunna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 14 September , 2006 Hej! Soffan lossas genom att lossa skruvar ifrån midkabinen samt tampfacket akteröver under soffan. Ryggstödet är skruvat emellan de ribbade mönstren, stick in handen och känn efter djupt så hittar du dem säkert. Lycka till! /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zierra88 0 Postad 14 September , 2006 Hej Micke,sittdynan ligger lös.ryggdynan är skruvad under sittdynan(du ser när du har fått bort den)i trälisten,sen sitter det försänkta skruvar till vänster om ingången 6st. dessutom i taket i midkabin, den långa skivan i taket, 2 skruv.lycka till med din båt.mvh jonny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 14 September , 2006 Lånar lite av tråden och frågar: Jag funtar på att tillverka en soffa av enkel modell. Är det lämpligt att använda vanlig skumgummimadrass som stoppning och klä in med marint fuskläder och spänna runt en skiva och limma häfta fast? Kommer det att mögla? Finns det att köpa bättre typ av soff-skumgummi att använda i en båt. Som dessutom är lite styvare (bottnar ej) så man slipper få träsmak i röven. (man kan ju såklart köra med dubbla lager och spänna lite hårdare... eller vad tror ni?) Bra tips av Nikitalord att sätta ett lager liggunderlag först. Jag har faktiskt redan tänkt på det själv! =) Så, skumgummimadrass eller annat? ...vad? /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 14 September , 2006 Hej! Skumgummit finns i olika densiteter , bege dej till ett sängvaruhus där kan de ofta skära till önskad storlek och form annars finns ju också sadelmakare som du kan handla av. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 14 September , 2006 Tack för hjälpen! Kommer återkomma med fler frågor ang annat framöver... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 11 Mars , 2007 Hallå! Nu är det äntligen snart dags igen... Jag har hittat en firma som ska sy ny klädel till min L-soffa..dock behöver de ha måtten på soffan... Nån som vet måtten på L-soffan i en Bayliner 2455 årsmodell 89? Jag vet inte riktigt hur jag ska måtta själv för att det ska bli rätt.. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Mars , 2007 Skicka över det gamla överdraget så blir det en bra mönster mall, annars om du själv inte är sy kunning så blir det att fråga mamma eller svärmor de brukar kunna sy och vet hur sömsmån och måttning mm funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 11 Mars , 2007 hehe..tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 25 Mars , 2007 Hmm...idag skulle jag ta bort soffan och lämna in den för omklädnad men jag får inte loss sittdynan..måste man ta bort ryggstödet först? Har lossat de skruv jag hittat...men sittdelen sitter fortfarande fast...måste man ta bort inredningen i taket i kabinen för att få loss sittdelen? Hjälp mig här..jag är helt lost... /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 26 Mars , 2007 Hej! Jag citerar mig själv i mitt tidigare svar Soffan lossas genom att lossa skruvar ifrån midkabinen samt tampfacket akteröver under soffan. Ryggstödet är skruvat emellan de ribbade mönstren, stick in handen och känn efter djupt så hittar du dem säkert. Du nåste ta bort ryggstödet först, allt sitter i ett stycke. Du behöver inte montera bort något, skruva endast ur skruvar i taket. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 27 Mars , 2007 Tack Persk...nu känner jag mig lite dum här..har följt din besktrivning..idag fick jag loss sittdelen..den var limmad på den list som ligger i kanten...men jag hittar ta mig fasen inte dessa skruvar i ryggstödet, dock har jag skruvat loss de från tampfacket så halva ryggdelen e ju lös nu men så är de de andra skruvarna..sitter de under tyget?, funderar på att skruva ut skruvarna innifrån taket eller nåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 27 Mars , 2007 Ryggstödet är skruvat emellan de ribbade mönstren, stick in handen och känn efter djupt så hittar du dem säkert. Jag lovar de sitter där djupt in, förutsatt att det är original förstås. Varsågod http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album02 /Persk Senast ändrad av Persk | 27 mars 2007 | 21:19 Senast ändrad av Persk | 27 mars 2007 | 21:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gymmarn 0 Postad 31 Mars , 2007 Jag fick loss soffan efter mycket om och men... Jo, de satt där..men under tyget... TAck för all hjälp! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser