flipperjens 0 Postad 13 September , 2006 En sak som irriterar mig är att många ligger mitt i farleden. Det är högertrafik på sjön och man ska ligga till höger i en farled, åtminstone när det är trångt. Dels för att kunna göra omkörningar utan att behöva köra för nära men även för att kunna mötas på ett säkert sätt. Vid flera tillfällen i somras har jag kommit ikapp segelbåtar, snipor som legat mitt i en farled vid relativt trånga passager (ca. 30-40m mellan prickarna)Min ambition är att visa hänsyn och oftast drar jag ner på farten och passerar men det ska egentligen inte behövas. Ligger man i utkanten av farleden kan man passera på ett avstånd som inte ställer till störande svall för den jag passerar. Några gånger har jag nästan kört upp på land pga. att båten jag mötte (snabbgående i full fart) bara körde rakt fram på min sida av farleden. Hur ska man göra i en sådan situation? Det går ju inte att gira åt babord Sådant beteende kan få katastrofala följder. / Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 14 September , 2006 Det heter väl att upphinnande fartyg har väjningsplikt.....Skämt å sido jag håller med dig,det är väldigt ofta folk ligger i mitten i lederna jag gissar på att det är för att dom är osäkra på hur djupt det är samt hur djup sin egen båt går.Läser dom bara sjökortet och använder sunt förnuft så hade det mesta löst sig på sjön. båtar som kommer på fel sida i farlederna är idioter som har köpt sin första båt och har ingen om sjövett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lotten418 0 Postad 14 September , 2006 Intressant.... Nyfiken på hur många som håller på rätt sida när man går ut och in ur en hamn. Var in om Gottskär i somras och kunde glatt konstatera att det rådde mer eller mindre anarki när all skulle in i hamnen på kvällen. En stackars dansk segelbåt med motorhaveri försökte segla in men hamnade till sist så långt ut att hon gick på grund. Om det var osäkerhet eller pga kaoset i hamninloppet vet jag inte.... Här i Öresund har till och med KBV haffat båtägare som kört fel i farledsseparationen vid Falsterbo. Skall manut i farleden så får man väl anpassa sitt seglande därefter. /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser