Robbowich 0 Postad 13 September , 2006 Ett av våra tre vindinstrument (vindhastighetsmätaren) har gått sönder och efter att serviceexpertis tittat på det visade det sig vara utom räddning, eller rättare sagt - de går inte att laga alls... Det som återstår är att hitta ett begagnat. Alltså har du eller någon du känner till ett överblivet ett Brookes & Gatehouse LTD vindhastighetsmätare (typ:47/060/6002L, 200 mikroampere, 2k ohm) så är jag mycket intresserad. Du kanske har bytt till modernare saker? Manualen säger att det heter Hengist/Horsa Model C Anemometer and Wind Direction Indicator. Instrumentet är från 1978 eller strax efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 14 September , 2006 Hej, Förutom att söka gamla delar på varven som jag nämde kan du ju höra efter med Richard eller Sarah på Tinleys. www.tinleyelectronics.com Alla B&G:s windspeed 60 kts instrument passar signalmässigt (fullt utslag vid 200uA), men storleken du har är ett 4 tumsinstrument (3-tummarna är runda). Hengist/Horsa är fö. kombinationen av givare och grå låda (spelar ingen roll i detta sammanhang). Huvudsaken är att det inte står SYNCRO någonstans på skalan. Lycka till med sökandet. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_J 0 Postad 14 September , 2006 Jag har sett att Anders och Leif på Marinelektronik (www.marinelektronik.se) har en hel del B&G-pryttlar liggande i sina lådor, det kan vara värt att fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 14 September , 2006 Dock inget 4 windspeed. Fick Kjelle (eller om det var Bengan) ihop pilot-pluggen förresten? /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 14 September , 2006 Har du kollat med BG:s sevice i England http://www.bandgservice.co.uk/ . Åtminstone förr i tiden hade dom ett väldigt bra reservdelsförråd. Fast risken är att det blivit mer Slit & släng idag. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbowich 0 Postad 14 September , 2006 Tack för tipsen om kontakterna i England. Ska absolut höra av mig till dem. Marinelektronik har för övrigt redan vänligen kikat på det men tyvärr dödförklarat mitt instrument. De tipsade också om att kontakta de större båtvarven som renoverar båtar och säkert då och då kastar ut gammalt och ersätter med nya blinkande saker som är pratar flytande NMEA :-) /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser