Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
435fc

Trollingfiske med ProPulse

Rekommendera Poster

Jag har en 40hk Evinrude som går lite för fort för trolling..Jag undrar om det finns någon som har en ProPulse och som har sänkt farten. Min gör ca 2.5 knop nu och jag vill komma ner till 1.5 knop kan detta vara möjligt med en ProPulse propeller ???

MVH Ronny. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Propulse är att det är lättare att göra 0 knop än något annat.
Min brakade samman nämligen... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!!

Detta kan vara möjligt med en PP Prop.. Men troligtvis går det även med en vanlig prop med annan stigning och storlek.. Fördelen med en Propulse är ju att du kan pröva många olika stigningar.. Nackdelen är att d blir många lösa delar och sådant brukar gesig med tiden... Men många är ju nöjda med sina propellrar så d är säker ingt fel på dom..

!!!MVH REXCO!!! Som åker stålis!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en propulse och testade den i förgår på min Yamaha 40hk.
Jag är nöjd med den. Efter vad vissa här har skrivit hade jag hoppats på lite mer kanske men den fungerade bättre än min orginal propp iaf. 
Provade först mellan läget men då ville den knappt plana, gick rätt fort på tomgång me. Sen lägsta läget och då gick den långsammare på tomgång men toppfarten sjönk och den varvade för mycket. Så ett klick upp och den gick bäst.
Så ja på din fråga så visst kan man ändra hastighet med PP propp. Kan dock inte säga skillnader i knop. Men du är tvungen att ta bort proppen om du ska ändra stigning, så det är inte alltid så roligt att meka med det när man ute, släpa på verktyg me.

Jag brukar köra med två st 10l hinkar efter med ett hål i mitten i varje. Hört att många kör med IKEA kassar oxå. Kanske ett alternativ. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drivankare e det lättaste och bästa sättet att hitta rätt trollingfart, sena e det ju aldrig fel att ha en reserv propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du åker till IKEA och fixar en sån där stor bärpåse som dom har där, fäster det på en kort lina bredvid båten, klipp hål i botten på den, och reglera hålet till vilken fart du ska ha på trollingen, och så har du ett grymmt bra men också väldigt billigt drivankare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en fördel till med drivankare är att när det blåser o man har en liten båt så går den mycket stadigare.båten känns några nr större än vad den är.o man får öka lite på gasen o har genast en mycket bättre styrrespons.mvh rillezzzzzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en fyrtaktare så köp drivankare.

Motorn håller mycket längre tid om man kör med drivankare.

Mer gas ger mer oljesmörjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack till Er alla

som har svarat...Det blev bra med att byta till en ProPuls justerad till en inställning på (16 stigning)..varvtalet sjönk med ca 300 varv plus att motorn får hämta lite mer vatten på tomgångskörning...så nu är vi nere på ca 1.8 till ca 2 knop...sedan har vi ju vinden att ta hänsyn till...men vi är nöjda... både Gösen och Gäddorna nappar.

Tack än en gång Ronny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...