Jack60 0 Postad 13 September , 2006 Hej!! Jag köpte en ny båt i höstas. Då var den redan upplagd och motorn var vinterkonserverad. Nu måste jag göra det själv och då får jag problem. Det är två stycken Pentamotorer i den och jag har raka axlar, dvs inte något drev. Hur ska jag göra för att spola sjövattensystemet rent. Tidigare har jag haft båtar med drev och då var det rätt enkelt. Måste jag ta loss sjövattenslangen och suga in vatten där...eller finns det nåt lättare knep???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 13 September , 2006 Hej, kan bara säga av egen erfarenhet så skall du låta pumpen suga vatten/glykol, dvs lossa slangen och koppla den till ett fat/dunk. Koppla inte på trädgårdsslangen då trycket kan göra att du får in vatten i motorn.... //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 13 September , 2006 http://www.drevia.se/konsdiesel.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 14 September , 2006 Hej! Sjövattensystemet behöver normalt inte spolas rent däremot behöver du en glykolblandning för att inte motorn ska frysa sönder. Precis som föregående skrev: Lossa slangen/slangarna och låt motorn/motorerna suga in glykolblandning tills du ser glykolvatten komma ur avgasutblåset. Detta förhindrar även korrosion. / Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 14 September , 2006 Hej Prova den här länken, där får du svar på dina funderingar http://www.drevia.se/konsdiesel.html //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 14 September , 2006 Om du inte vill ta loss slangen så finns det spolmuff för inombordare, ser ut som en avloppsrensare (sugproppsvarianten) med en slangkoppling (modell Gardena-koppling, hane) som man kopplar till trädgårdsslangen och sedan trycker fast/håller över sjövattenintaget under båten! Smart va!? Har sett att en sådan kostar hmm... drygt 200 tror jag, men det går ju att tillverka en själv! Köp en sugpropp (avloppsrensare. ...vad heter det egentligen?) och en gardena-koppling (t.ex.). Borrahål i sugproppens tak och sätt dit slangkopplingen med lim å så... Pris: ?? ..under hundralappen iaf. Beträffande om det är dumt att trycksätta sjövattenpumpen har jag ingen aning om... Borde inte göra nån större skada tycker jag. Det är ju så man gör när man använder spolmuff på utombordsdrev. För att få i glykol-vatten kan man oxå använda denna inombordsspolmuff. Istället för att koppla slangen till en vattenkran kan man ju bara köra ner slangen i en hink med glykol-vatten. Ev. hålla hinken över sjövattenpumpens nivå, och på så sätt skapa självtryck (fall). Lycka till! /Marcus. ps. Tänkte själv testa detta i höst. Skaffade en båt med inombordare i somras och har därför aldrig gjort detta. Har mest funderat lite och kommit fram till denna lösning. Kanske är precis så alla gör, vad vet jag!? =) ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 14 September , 2006 Hur går det då med det påpekande om att inte trycka in vatten i motorn? Risk för vatteninträgning som det sägs i tidigare inlägg på denna tråd? Det du beskriver används i huvusak för utombordare för att spola rent i kylkanaler Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 14 September , 2006 Jo, jag tog upp den saken i mitt första inlägg och skrev att jag faktiskt inte vet om det gör någon skada eller inte. Jag gissar att det inte borde vara några större problem, men jag VET INTE... På utombordare används spolmuff för att göra rent kylkanaler ??? Kylkanalerna sitter väl ändå i MOTORN oavsett utom- resp. inombordare. Vad är skillnaderna mellan att skölja rent kylkanaler på en IB jämfört med en UB menar du? Dessutom är det väl impellerpumpen som trycksätter systemet, inte spoltrycket? Eller fuskar sig vattnet förbi sjövattenpumpen? Enda nackdelen som jag ser är att man trycker på gummiimpellern med vattentryck från fel håll, dvs från inloppssidan. Men jag tycker inte att den borde ta någon större skada av det... eller? Dessutom behöver man ju inte vrida på full fart på vattenkranen. Man kan oxå först starta motorn, och sedan vrida på vattnet. (direkt efter alltså) Samt känna på slangen om den är STENHÅRD eller lite lagom hård. Typ... Eller så tar man bort impellern, skruvar tillbaka locket och spolar igenom motorn avstängd, med lite lagom tryck... Kan det funka? /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 14 September , 2006 Problemet var inte att spola kanalerna, utan att få ditt glykolvatten för att förhindra sönderfrysning!! Och då då måste man blanda vatten och glykol i en hink och låta detta sugas in med hjälp av inpellern. Om du får tätt med något som omsluter så bra att inte tjyvluft kommer in via kylvattenintaget från yttersidan av genomföringen då kan det funka. Annars så finns det inget bättre sätt än att lossa anslutningen inombords och skarva på sugsidan till en hink med blandningen. Se Volvopenta konserveringsråd http://www.drevia.se/konsdiesel.html //Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 September , 2006 Risken är nog att få vatten in genom avgasgrenrör osv. När inte motorn går finns ju inga avgaser som blåser ut vattnet ur avgasledningarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 September , 2006 Görs lämpligen efter upptagningen. Mitt tips är ett grovt gulvitt plaströr för elkablar som håller ungefär 30 mm diameter. Lossa kylvattenslangen från drevet och sätt över röret, dra åt slangklämman, passar perfekt. Kapa röret i lämplig längd för att komma ner i en stor hink med glykolblandning som står på marken, starta motorn och låt den suga i sig alltihopa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 September , 2006 Måste göra ett tillägg. 1) jag missade att du har inombordare, sorry, Jag har ett vanligt pentadrev. 2) Mitt trick fungerar när drevet är bortplockat. Det var tji när jag försökte idag. Får bli nästa helg, när drevet är av. Miljösamvetet blir väl sisådär, det är svårt att fånga upp allting effektivt när det sprutar ur avgasbälgen... :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 24 September , 2006 Själv är jag av naturen lat. Pga detta kapade jag min kylvattenslang mellan bottenventilen och sjövattenpumpen och monterade där en T-koppling med en kulventil på den lediga anslutningen. Där drog jag fast en ny slang ,ca 1,5 meter. Med denna är det plättlätt att konservera motorn: Stäng bottenventilen, öppna den nya kulventilen, sätt slangändan i glykolblandat vatten och kör med startmotorn eller starta. Be en kompis kolla med glykolmätare när det blir lagom fryspunkt på avgående kylvatten. Som en ren bieffekt får man en utmärkt extra länspump, man kan ju naturligtvis länsa kölen med sugslangen, precis som på lite större flytetyg, tex Waxholmsbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 25 September , 2006 Kolja. Satt du möjligtvis på jobbet idag och pratade med mig om denna din konstruktion? Vill bara kolla om du är den jag börjar misstänka att du är. EDIT: Verkar inte som det är du ändå. Lustigt, en kille på jobbet berättade för bara ett par timmar sedan att han gjort just som du sade. Han tryckte till och med på länspump-funktionaliteten man fick på kuppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser