Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Yadis

Flytvästar

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa flytvästar till båten.

Min fråga är, flyter man verkligen med dom där västarna eller ger dom bara flythjälp? Dvs man sjunker om man inte är vid medvetande. Jag vet att dom inte vänder en på rygg, men vill bara veta om man flyter med dom om man inte hjälper till med armar o ben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du menar med dom där västarna.

Det finns räddningsvästar som vänder en på rygg och håller en flytande. Med sk. seglarväst måste man sprattla lite själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man flyter ju oavsett om man är vid medvetande eller inte!

Annars är det ingen flytväst!

Däremot kan man ju hamna med ansiktet neråt, vilket ju inte är så bra kanske om man är medvetslös...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sk seglarväst.

Flyter som en liten kork när man hoppat i plurret med den på för att åka tube. 

Dock så finns det inget på den som gör att man flyter åt rätt håll så att säga. Utan man kan lika gärna komma med nyllet ner i vattnet om man skulle tuppa av.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom där västarna kan som sagt vara vad som helst.

Seglarväst bär dig, men du måste styra kroppen och hålla upp huvudet.

Räddningsvästar med nackstöd vänder dig med ansiktet upp så att du inte drunknar, om du skulle bli orkeslös, eller medvetslös.

Sedan finns det upp blåsbara västar med olika funktion.

En mod. som har en gaspatron som löser ut i vattnet.

Finns även i utförandet för manuell uppblåsning.

21.gif\/ Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat att dyka ner och leta efter en bort tappad kräftbur med en fiskeväst för 100 kg, och det är stört omöjligt, så Du har nytta av västarna bara du har dem på och de är i rätt viktklass.

Fiskevästen vänder inte på rätt köl men är bra för det är en himla massa fickor för snusdosan, lösgodis och annat nödvändigt.

//Calle

ps. Jag väger något mera än västens bärighet så det finns nog lite marginal....//ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha bara inte på för stora stövlar!!!

Trillade i en gång med huvudet före och fötterna efter.

Innan jag fick ut luften ur stövlarna var det lite besvärligt att röra sig - specielt med mina 46-or (de kanske skall registreras och beskattas också.....)

Vill även passa på att påpeka att alla ni som använder uppblåsbara flytvästar - se till att serva och kolla västen. Det är inte så roligt att trilla i och upptäcka att västen inte blåser upp sig.

/Jim

Har alltid på flytväst under gång på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du redan fått så många bra svar vill jag bara tipsa om att det är bättre att skaffa flytvästar till besättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu inte vet vem du får som besättnin/gäst då?

Jag har ett par extra seglarvästar ombord. Då jag själv är ganska storväxt är ju mina extra västar av ganska stort format. När man vid tillfälle får oplanerade gäster ombord kan en del av dessa nästan drunkna i den lånade västen.

Jag har funderat på att köpa ett par uppblåsbara västar som reservvästar. En storlek - passar alla. I en av våra båtillbehörskataloger står det beträffande uppblåsbara västar;

Ökade krav på större flytförmåga gör den uppblåsbara flytvästen till ett smidigt alternativ. Godkänd för havskappsegling. En storlek passar alla från ca 40 till 150 kg. Försedd med reflexer och vissa modeller har inbyggd säkerhetssele. Bruten förpackning bytes ej av säkerhetsskäl.

Väst 8012-5 utan automatik rekommenderas för t.ex fördäcksgastar och andra som är utsatt för extrem väta.

En uppblåsbar väst är ju lite dyrare och kräver att man har en viss regelbunden koll på att västen fungerar.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hjälper det om du inte vet vem du får som besättning? Flytvästar för båtar lär ju inte passa till människor i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är viktigare att västen passar/sitter ordentligt än att den har exakt rätt vikt-märkning. Det är t.ex. en dum idé att ha lite extra stor väst (högre vikt-märkning) för säkerhets skull. Risken är att man slinker ur västen när man är medvetslös. Kroppen kan p.g.a. vikt från kläder, stövlar och vatten istället för luft i lungorna sjunka UR västen (eftersom man inte har kraft att hålla ned armarna) om den är för stor och/eller inte knäppt på rätt sätt! ...därför barn- och räddningsvästar har en rem mellan benen.

Köp en väst som passar och knäpp den ordentligt!!

Använder man automatväst är det som någon nämnde viktigt att ha en liten översyn av västen då och då. Byta saltpatron (motsv.) då utgångsdatum gått ut, samt att så gott som innan varje användande kontrollera att gaspatronen är iskruvad helt och hållet. Jag har erfarenhet av att de på egen hand kan gängas ut ur sitt fäste = inte bra!

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\\\\Om du köper en båt byggd av Sven Yrvind behöver inte köpa extra flytväst till själva båten, den har inbyggd flytkraft eller som vi brukar säga här på västkusten godag Yxskaft

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, flytet hade försvunnit på en rad med 5 burar på samma lina, alltså ganska tungt. Tanken var att ha med sig västen ner för att kroka i första bästa lina som jag hittade. Det var på cirka 4 meters djup och om man är van att bara på 1,80 meters djup så är det lite micklikgt att simma ner och leta på botten utan att luften tar slut fort.

Sen var tanken dessutom att ha något som hjälper mig upp till ytan om det går åt pipan.....

Men jag kan hålla med, idén var inte så ofantligt funktionell direkt..:-)

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips för djupdykning.

Ta en stor tyngd och hoppa i och släpp tyngden där nere vid botten.

Hur gick det med burarna ? Fick du upp dom ?

Bara nyfiken smiley-smile.gif\.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää, jag gjorde ju inte det tyvärr, så det troliga är att någon har hjälpt mig med dem.

Det där med tyngden funderade jag på ett tag, men problemet för mig var att få upp dem om jag hittade någon snörstump som jag bara kunde fästa på västen och sedan låta flyta iväg.

//Calle

ps:Fast vi är i från ämnet nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok bara kul att höra utgången på det hela.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan känner bara rent spontant att jag måste kommentera detta med viktmärkningen på flytvästar,  står det 90-100 kg på en flyväst så betyder det i verkligheten inte att den bär en person på 100 kg,  den gör det , men det är inte det märkningen betyder,  i dagens flytvästar så är kg märkningen bara ett sätt att märka storlek,  i stället för att skriva xxl så skriver de 100 kg på den,  idag så är det samma flytkraft på en väst för 70 kg som på en för 100 kg, 

spelar kanske ingen roll i sammanhanget, tänkte bara som ren information.

Mvh / Micke

Ps. givetvis kan man inte räkna med att det är samma flytkraft på en barnväst för 20 kg som en xxl , där är det ju fysiskt omöjligt.

men som någon skrev, det viktiga är att den passar bra även om man hamnar utanför viktmärkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Seglarvästar kanotvästar, fislevästar verkar alla ha en flytkraft på 50 N, oavsett om det är för 30 eller 100 kg.

Räddingsvästar ligger på 100N och uppblåsbara på 150N.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så att västarna delas in i fyra klasser: 50N, 100N, 150N och 275N. I respektive klass skall respektive \kilostorlek\ ha en viss flytkraft. Upp till 70kg varierar denna kraft för respektive klass, t.ex. ska en klass-100N barnväst i storlek 30kg ha minst 50N i flytkraft. För västar i storlekar över 70kg ska flytkraften vara minst 50, 100, 150 respektive 275 newton. För västar över 70kg är alltså skillnaden mest i konfektionsstorlek. De allra flesta västar har lite mer flytkraft än standarden kräver, t.ex. har de flesta 150N-västar minst 160N. Jag har för mig att jag har läst att en människokropp kommer att hålla sig flytande med hjälp av en kraft på 20N, men då har man naturligtvis inga marginaler för t.ex. sjögång och tunga kläder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det lite luddigt förklarat här över eller är det jag som är ute och seglar? Hur många kilo klarar en uppblåsbar väst på 150 N?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Yadis!

Alla flytvästar måste vara godkända enligt EU:s regler och vara CE-märkta.

Här kan man läsa lite mer om de olika klassningarna: http://www.flytvast.se/klassning.html

Och här kan du ladda hem en videofilm om uppblåsbara flytvästar från Sjöfartsverket:  http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____2674.aspx

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror naturligtvis på storleken, en klass 150N 15-40kg barnväst med 85N flytkraft funkar ju inte riktigt lika som en 40-120kg vuxenväst med 165N. Kolla tillverkarens märkning! Oftast är det ju så att ju tyngre en människa är, desto mer kroppsfett har man. Vid en viss, för mig okänd, andel kroppsfett kommer man att flyta utan flytväst. Därför behöver en 90kg väst inte ha mer flytmaterial än storlek 70-90kg. Jag skulle vilja påstå att i lugna vatten blir alla människor kvar på ytan med vilken väststorlek som helst. Däremot blir naturligtvis funktionen högst osäker; räddningsvästar vänder inte, mindre personer glider ur stora västar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...