Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
strole

Åter Petroleum fundering !

Rekommendera Poster

Effter den utvärdering vi gjorde om mitt test av e 85 så undrar jag nu lite över oktan ! Marieholm catalina och andra fabrikat med volvo B20 elle B30 är gjorda för 99 eller om det var 100 oktan som fans på 60 och 70 taletdå motorerna byggdes . Av snålhet brukar jag köra på billigare 95 oktan. Frågan är om det är nå billigare då motorn är konstruerad för 99 eller 100 oktan.

Nästa sesong ska jag fylla min trycktank jag köppt på biltema och fylla den med 100% shell v-Power som just är 99 oktan och se hur spisen trivs. Tanken koplas in rakt på bränsle pumpen. Märks ingen skilnad så va ska man göra då fortsätta köra på 95 oktan ? eller så kan det vara mer skonsamt förkolvar och ventiler att förbränna 99 oktan ?

post-9015-1394234793,0875_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu är ju inte jag så gammal, men vad jag minns så kördes vår gamla 245 L med B20 , visserligen en 75:a, på 93 oktanig bensin. Kan inte minnas att det var några problem med motorn när den avyttrades 10 år senare. Så länge det inte spikar så är det ingen fara, och skulle det spika kan man ju ställa ner tändningen något men visst då tappar man lite effekt. Så länge du själv inte gör några förändringar på tändningen eller komp tror jag inte du märker någon skillnad med V-power. Möjligen lite placebo.

 

Kör min cheva 350 på 95 och den började väl tillverkas på 50 talet nån gång.

 

/Mikael 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta versioner av VP AQ130 och AQ170 har hög kompression och till dem rekommenderades min. 97 oktan. Om din motor har kompressionen i behåll och tändningen är rätt inställd kan den spika vid hög belastning med 95 oktan. Spikar den inte med 95 oktan så är det väl OK att köra med det, blyersättning ska du ha oavsett oktantal. V-Power/99 oktan har du ingen glädje av om du inte höjer kompressionen ytterligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En marin motor ska kunna pressas till 5000 R/MIN under ett längre tag om man så vill. Nu kör jag väldigt snält med min nya motor. Men det kan ju vara hemst skadligt med 95 oktan i varvtal över 4000 R/MIN om man har otur. Särskilt om man hör spikningar vilket jag alldrig hörtfrån min maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...