Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Sambal

Kombinationsantenn VHF sökes

Rekommendera Poster

Jag har förlorat sprötet till min kombinationsantenn för VHF, NMT450/900 och FM-radio. Skulle bli mycket glad om jag kan hitta en reservdel.

Antennen tillverkades under 90-talet av svenska Lafayette Radio i Göteborg med beteckningen AF-1. Jag köpte min 1992 hos Nobelius elektronik i Sthlm. Men Lafayette gick i konkurs och något reservdelslager lär inte finnas kvar, enligt Nobelius.

Antennen är svart med 4 st korta, horisontella, böjliga jordplans-spröt. Samt ett antennspröt ca 0,5 m långt med en liten spiral på mitten. Alla 5 spröten går att montera bort. Jag tror att det är en kvartsvåg-antenn.

Antennen ska monteras i ett rör med diametern ca 25mm. I botten av fästet kan man skruva fast en stickkontakt för antennkabeln av typen N-kontakt. Till antennen hör ett filter med BNC-anslutningar för kablarna.

Jag är oerhört tacksam för alla tips som kan leda till att jag slipper a) köpa en ny kombinationsantenn (finns det?) B) bygga ett nytt fäste för denna i masttoppen och c) kapa och löda på en ny stickkontakt eller d) dra en helt ny kabel genom masten osv.

Jag behöver egentligen bara det centrala sprötet men köper gärna en helt ny antenn, om en sådan finns någonstans.

Bifogar ett foto där man ser antennen utan det centrala antennsprötet.

post-8575-1394234792,7808_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om sprötet men jag skulle inte rekomendera att köpa en ny kombinations antenn. Då vi på telia bara har sändningsrättigheter tom. 2006-12-31 sedan stängs nmt näten ned så en ny kommer kännas lite bortkastat så försök lägga pengarna på en VHF, FM istället . Lycka till att få till det.

mvh

Makke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde NMT450 skulle finnas kvar till 2008?
Vilka GSM/3G-telefoner kan man ansluta extern antenn till? 
Vad är CDMA450?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia Sonera har tillstånd att driva NMT 450 fram till den 31 december 2007. Telia Sonera har själva uppgett att de ska driva systemet under hela tillståndstiden.

Nordisk Mobiltelefon bygger ett mobiltelefoninät baserat på CDMA2000-standarden som är en av ITU etablerad standard för 3G mobiltelefoni, precis som UMTS. Populärt kallas användandet av CDMA2000 på 450Mhz-bandet för CDMA450.

http://www.nordiskmobiltelefon.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt fel skrver fel år självklart är det år 07 det skall stå. CDMA450 är självklart ett intressant alternativ beroende på vilken som bygger upp nätet. Bygger dom en liknande täckning så har dom ju inga konkurenter (det är ganska svårt ifall det är många kunder) . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att det är Biltema som kan lösa ditt problem. Du måste söka under Teknik för att hitta bitarna på artikelnummer, fäste för jordplansmontage artikelnr: 31-180 á 129:- med spröt för 450 Mhz bandet artilelnr: 31-183 á 39:90:- eller artikelnr: 31-185 för 900 Mhz bandet, som liknar det du beskriver att du saknar

post-14058-1394234794,0808_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Stickan för ditt tips!
Ska göra ett besök på Biltema snarast. En extra komplikation som jag inte skrev om är att även kupolmuttern av plast på ovansidan av antennfoten följde med när sprötet lossnade. Men har jag bara ett spröt så ska det väl alltid gå att montera ihop något lämpligt med lödkolv eller Araldit...
Trevligt med din hemsida, fast jag hittade några fel. Det är väl inte givaren till vindmätaren som sitter under sprayhooden, får jag hoppas? Sen saknas det ett större foto på skafferiet, där du i stället har länkat upp laptopen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...