Robbowich 0 Postad 12 September , 2006 Funderar på att (av utrymmesskäl huvudsakligen, samt att det borde nå sin toppspänning snabbare och laddningen då kan övergå till den större förbrukningsbanken) om det fungerar att använda ett lite mindre startbatteri (typ ett 20Ah motorcykelbatteri) till min 12 hk encylindriga Yanmar YSB12. Lämnar det tillräcklig ström? Andra funderingar kring detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 12 September , 2006 Antingen kan du kasta ut startbatteriet och ersätta det med ett batteriskydd som stänger av batteriet innan det blir helt urladdat. Då kan du alltid starta motorn i alla fall. Eller också parallellkopplar du alla batterier till en enda bank och skyddar dem med batteriskyddet. I båda fallen kommer batteriskyddet rädda dina batterier från förstörelse om någon glömmer elen på då båten lämnas. Batteriskydd finns t.ex. i form av Battery Brain, som klarar strömmen från startmotor och liknande stora förbrukare, och kan antingen återställas manuellt eller med fjärrkontroll, samt har en helt primitv inbyggd förbikopplare. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbowich 0 Postad 13 September , 2006 Ja efter att ha tänkten hel del på olika relävarianter, Septor och detta lilla start-batteri känns denna lösning faktiskt bäst. Ekonomiskt inte dyrare heller. Speciellt som att man kan ha en större förbrukningsbank och man slipper köpa en dyrare Septor eller ett något billigare relä. Mitt enda problem är att jag har tre batterier varav ett köptes ett år innan och levet ett annat liv. Jag måste alltså fundera på om jag ska köpa tre helt nya eller ej :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 September , 2006 Mitt enda problem är att jag har tre batterier varav ett köptes ett år innan och levet ett annat liv. Jag måste alltså fundera på om jag ska köpa tre helt nya eller ej Lägg några tior på en syremätare kolla upp statusen på dina batterier, en dålig cell sänker spänningen på hela banken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 14 September , 2006 Startbatteriet behöver bara ge stor ström under kort tid. Kolla först effekten på startmotorn. På min Volvo Penta MD5 är effekten 800 W. Så hos mig måste batteriet kunna leverera minst 66 Ampere. Jag kan tänka mig att du har en något kraftigare startmotor. Om Den tex är på 1000 W så behöver Du därför 84 Ampere (Strömmen = 1000W/12V = 84 A). Jag antar därför att Du behöver få ut en ström i häraden 66 - 84 Ampere. Kolla noga med batteri-leverantören vilken maxström Du kan få ut från batteriet. Du kan ju vara så fräck att du helt enkelt monterar startbatteriet utan att det laddas. Om motorn är bra och startar på första slaget så förbrukar Du minimalt med energi. Sätt all laddning till förbrukningsbatterierna. Har Du en bra motor så kan Du faktiskt köra motorbatteriet utan att ladda från motorn hela sommaren. Ett litet batteri är lätt att plocka hem och underhållsladda, kanske en gång per månad. Här tänker jag högt: Antag att startmotorn drar 80 Ampere. Antag att motorn alltid startar på 1 sekunds körande med startmotorn. Det betyder att Du efter 1 timmes totalt körande med startmotorn dvs 3600 starter har förbrukat 80 Amperetimmar. Räkna med att du får ut 50% av batteriets kapacitet. Dvs halvera antalet möjliga starter, du är nu nere på 1800 starter. Du behöver därför i exemplet ett batteri som klarar 80 Ah. Du är nu nere på 1800 starter. Då du har ett batteri som istället för 80 Ah är på 20 Ah så måste du dela med 4. Nu är du nere på 450 starter. Var pessimistisk och anse att du bara kan använda batteriet till hälften av detta ändå. Nu är du nere på 225 starter. Hur många gånger brukar Du starta din inombordate på en säsong? Antag att Du seglar och Du i medel startar motorn 4 gånger per dygn. Ett 20 A batteri räcker 54 dygn för att starta motorn!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 September , 2006 Ett 20 A batteri räcker 54 dygn för att starta motorn!!! sorry men du är nog helt ute och seglar. 20 amp bateriet kommer att kortslutas är det ej ett helkapsalat så se upp för vätgasen rätt blandning och du har knallgas. Ta en noga titt på batteriet gärna med en cigtändare och skicka sen in bilder på förödelsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteX 4 Postad 14 September , 2006 Om Du läser mitt inlägg så står det att måste man kontrollera vilken maximal ström som man kan ta ut ut batteriet. Ska man ta ut 60 - 80 ampere för att starta en motor vill det till att batteriet klarar dessa höga strömmer.Jag slog en signal till Biltema för att kolla, men de har inga data på just motorcykelbatterierna vilka maximala strömmar de tål. Men det finns ju andra levrantörer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 September , 2006 Vissa mc-batterier ger för lite ström. Jag köpte ett underhållsfritt batteri på Biltema och det räckte inte för att starta motorcykeln. Bytte till ett vanligt och det var då OK. Att koppla samman alla batterier blir nog vanligare när man lärt sig att aldrig dra ur mer än c:a 25 % av kapaciteten för att rädda batterierna. Då finns ju mängder med energi att starta motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser