Dunkelfink 0 Postad 12 September , 2006 har ett par funderingar efter kvällens båttur 1. När jag kör på max fart och trimmar ut motorn så den går lättast möjligt/varvar mest så måste jag hålla hårt i ratten annars sticker den direkt till vänster, men när jag drar in trimmet till uppskattningsvis 20% uttrimmat av maxvinkel, så går det lika lätt att svänga åt båda håll, Vad beror detta på ? 2. När jag även kör på maxfart och trimmar ut motorn så den går fortast, så börjar den att slå som om det var höga vågor, trots att det nästan var spegelblankr på ytan, men när jag drar in trimmet så lugnar den ner sig och går snällt och fint igen, men inte lika ekonomiskt/fort/lätt längre. varför beter sig min båt som en känguru med trimmet utkört ? Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå och kanske även berätta vad felet är och vilken åtgärd som krävs. det är en Örnvik 530 Ht 77-78, med en 115Hk yamaha -84 på Kan det bero på vilken kanal jag hade på radion ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 12 September , 2006 SJÄLVKLART MÅSTE DU HA RADIO RIX INSTÄLD ANNARS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 13 September , 2006 Att den sticker åt ena hållet är väl att när du har trimmat ut så mycket att kaviations plattan kommer upp ovanför vatten ytan vilket gör att den kommer att sticka i rotationsriktningen. Samma blir det på fråga 2 att du trimmar ut för mycket så kaviationsplattan kommer upp för högt.Testa att höja motorn ett snäpp istället,risken kan bli dock att du kommer få sämmre grepp i kraftiga girar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 13 September , 2006 Hej! 1. Propellerns rotationsriktning gör att den drar åt vänster när du trimmar motorn högt upp, det gör alla motorer. Av samma orsak vill många båtar även luta lite åt vänster. 2. Detta beror på att båten överplanar, du har en ganska stor motor på den. Sätt en tyngd i fören så lugnar den ner sig. Det kan också bero på att du trimmar motorn för högt upp, den försöker lyfta på fören men propellerns grepp räcker inte till, därför gungar den upp och ner hela tiden. Lösningen är då förstås att inte trimma upp alldeles så mycket. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 13 September , 2006 Hej och tack för tipset/svaret, motorn ligger med kavitationsplattan precis jämns med båtten på båten som det påstås ska vara , men det löser sig alltså om jag höjer motorn lite ? typ 20-25 mm eller ? , mer, mindre ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser