Yadis 1 Postad 12 September , 2006 Lite nybörjarfrågor. Just köpt båt, min första, och fick med en extramotor, Tohatsun. Vet inte vad som är gjort på den tidigare år. Så jag antar att detta ska göras?: -Byta impeller -Byta växellådsolja -Ta bort tändstift(ska dom tas bort from tändhatten oxå?) och lägga några droppar 2-takts olja i och drar runt motorn lite och sen sätta tillbaka tändstiften. -Byta bensinfilter -Strypa bensin oc köra motorn till stannar så att förgasarn inte har bensin i sig. Glömt nåt som absolut måste göras eller var nåt onödigt ovan? Lite frågor Verkar vara gammal bensin i den, tömma tanken helt, i så fall hur? Hur byter man impeller på den(har ingen manual)? Går det med vilket bensinfilter som helst eller ska det vara specialgjort för utombordare/tohatsu? Byter jag tändstift till våren eller nu? Tilläggas kan att motorn kommer stå i varm källare hela vintern. EDIT: Har nu bytt växellådsolja, det var ju inte så lätt. Hade inte riggen tiltad och tog bort båda skruvarna. Lät gamla oljan rinna ut. Tryckte sen in en tub men det räckte inte. Satte då fingret för övre hålet för att få i undre skruven, men det rann ganska mycket innan skruven var i. Måste köpa 1 till tub imorrn o fortsätta. EDIT2: Hittar inget bensinfilter på motorn, finns ej? Och var sitter tändstifte(n/t)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 12 September , 2006 På våran 40hk -92 tvåtaktare som jag brukar vinterkonservera så är det ett bränslefilter som man rengör, inte byter helt. Skulle nästan tippa på att det är något liknande på din. Följ bränsleslangen in i motorn så hamnar du på bränslefiltret. Jag har även fått lära mig att spruta in rikligt med konserveringsvätska i förgasaren medans motorn körs. Därefter brukar jag lossa stiften och spruta in konserveringsvätska där med och sedan dra runt motorn. Tändstifter sitter i toppen på cylindern :-) När du fyller på växelhusolja, håll då kvar tuben i nedre hålet medans du sätter i den övre skruven (behöver inte skruva åt med mejsel, bara handkraft). Sen får du va snabb med att ta bort tuben ur undre hålet och in med skruven. Sen kan du dra åt båda med mejsel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 12 September , 2006 Om motorn står varmt och torrt kan du skippa konserveringen helt. Låt stiften sitta i under vinterförvaringen. Byt bara stiften om de är slitna. Vid normal användningen några timmar per år så håller stiften oftast i flera år. Om motorn gått i salt/bräckt vatten skall den köras ur i sötvatten, i tunna eller med spolmuff, finns t.ex. på Biltema. OBS starta ALDRIG motorn utan att den står i vatten eller har vatten påsläppt i spolmuffen. Impellern klarar bara några sekunder utan vatten innan den går sönder. Tvätta av motorn och vaxa gärna lacken. Spruta in nytt fett i de smörjställen som finns, vanligen vid tipp och svängaxeln. Detta är viktigt eftersom det nya fettet trycker ut det vatten som trängt in. Om motorn gick bra på bensinen i år så funkar den antagligen även nästa år. Du kan ju om det går fylla upp tanken med ny bensin. Om du hittar en avtappning i botten på förgasarens flottörhus så öppna denna och töm förgasaren helt. Då hänger även ev. vatten med. I vår är det sedan bara att koppla in tanken och starta motorn. Jag tycker det är slöseri att byta impeller och tändstift varje år, men om man gör det när man skaffat motorn, så vet man vad man har. Byte vart fjärde år förefalller mer rimligt allt under förutsättning att man aldrig torrkör impellern och undviker att köra i dy och sandbankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tohatsu4hk 0 Postad 9 Juli , 2010 jag har en 4hk tohatsu 4takt går dom och trimma till 9,8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 9 Juli , 2010 Vad gäller byte av olja i växelhuset kan jag rekomendera biltemas pump. Bytte olja på en motor jag köpte för någon månad sen. Jag har alltid kört med tub och sölat som FN. Grannen kom med sin nya pump från biltema och det fungerade klockrent utan kladd. Man kan förstås köpa quicksilvers motsvarighet för en hel förmögenhet men det är ju upp till var och en!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser