Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
DxkungenII

Hur plasta dyvika hålet?

Rekommendera Poster

Hej,

Min fuskbyggda båt läcker in vatten genom dyvikan (heter det så?)Skruven baktill som är avsedd för att släppa ut vatten som har samlats mellan inner och ytter skrov. 

Jag vill plasta igen hålet. Hur gör jag det på bästa sätt för att slippa framtida vatteninträngning? Finns det pedagogisk litteratur inom området?

Tack på förhand,

Hälsningar Loic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoj!
tänkte på det du skrev.. är det så smart att ta bort den helt och hållet?
det är bra med ventilation  och drännering under vintermånaderna eller när båten står upptagen över huvud taget. 
mvh johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Du bör inte plasta igen hålet. Genom alla skruvgenomföringar och mellan alla skarvar tränger det in lite vatten som sen samlas mellan skroven.

Bättre är att täta mellan infästningen för dyvikan och skrovet. Det är förmodligen där det tränger in vatten om det alls kommer den vägen.

Tätar gör du bäst med Sikaflex runt hålet till infästningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Jag har en inspektionslucka innifrån som har en diameter på -20cm. Skruven till dyvikan är avdragen så nu vill jag plasta igen den dvs fram med såg och kapa loss dyvikan och därefter plasta både in och utvändigt för att sedan avsluta med någonform av epoxispackel? Kan tilläggas är att pluggen aldrig har hållit helt tätt och det vill jag råda bot på nu på bästa sätt. Jag har försökt att täta innan jag drog av den utan resultat.

Ett annat alternativ kan vara att byta ut hela dyvikan?

Tacksam för råd och tips.

Hälsningar Loic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt dyvikan!

Använd en av mässing och täta med Sika runt fästet. Sen har du inga problem med den mer!

Betydligt enklare än att plasta igen ett hål!!!

Exempel på dyvika i mässing på seasea.se artikelnr 4638.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...