Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
hganning

Hur länge räcker mina batterier?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Bella Falcon Fantino 26 med 3 batterier varav 2 är avsedda för övrig förbrukning (kul, belysning, spis mm.) När kylen har varit igång under natten utan laddning sjunker spänningen till 11.7 Volt vid batteriet vilket leder till att spisen ej går att starta utan att man först startar motorn(spisen behöver minst 11,5 V efter ev. spänningsfall)?

Kylen drar 70w , 4 A och batterierna är båda på 75AH.

Är mina batterier trasiga eller vad ska jag göra?

/HOG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag känner igen problemet. Inte kul att behöva starta motorerna när man ligger i en naturhamn bara för att få lite kaffe.

Jag har hört att spisen behöver 12 Volt för att starta.

Om du tittar här på forumet så finns en hel del trådar om batterier och deras hållbarhet, förbrukning etc. Det är lite av en djungel.

Jag har också en Bella Falcon och i somras installerade jag bla ett skiljerelä och tre förbrukarbatterier bredvid startbatteriet istället för det enda förbrukarbatteri som fanns från början på min. Jag drog också en separat pluskabel från huvudströmbrytaren (via en säkring förstås) och en separat minuskabel direkt till spisen för att inte få några effektförluster i kablarna eller kontakterna.

Du bör mäta spänningen dels vid batterierna när de har vilat efter laddning, dels på spänningen vid spisen för att se om det är laddningen, batterierna eller kablarna som ställer till det.

Visar det sig att du har bra laddning och batterier (batterierna håller 12,7 Volt ett par timmar efter laddning men utan någon förbrukare igång) är det kablarna. Annars bör du antingen utöka batteribanken eller byta batterier.

Ett annat alternativ är att skaffa en solcell vilket jag ska göra till nästa sommar.

Varför inte gå med i vår Bella Falcon-klubb här på Maringuiden?

http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=135

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har väl inget svar på din fråga, men skaffa en bok i ämnet el i båt.

Det gjorde jag förra året och blev väldigt mycket klokare.

Har för mig t.ex att man inte kan räkna med att använda 75AH ur ett 75AH batteri..

Sedan låter det som om du har en kyl som drar väldigt mycket ström.

En modern kompresskorkyl drar 0,6-0,8 A i snitt. 

Vi köpte en förra året plus solceller och kan numera ligga still hur länge som helst nästan.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har nu upptäckt felet. 1 av de 2 paralellkopplade batterierna var trasigt och gick ej att ladda till mer än 11,5 volt. Jag bytte båda batterierna och nu funkar det galant.

/HOG

2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt när det är så enkla och billiga fel 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...