Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Yadis

Hur använder ni ekolod(med fishfinder)

Rekommendera Poster

Har aldrig haft ett ekolod, men fiskar mycket(gädda). Jag sysslar dock inte med trolling. Min fråga är hur ni använder ekolodet? Letar ni fisk med det eller letar ni intressant botten? Ligger ni i 15 knop tills det dyker upp fisk o stannar o kastar? Har man nån användaning av ekolod om man vill fiska av vikar med vass efter gädda?

Är ekolod mest för dom som sysslar med trolling?

Ja, berätta nu allt:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Fiskar som du mest gädda.

Jag använder inte mitt ekolod nästa alls för själva fisket.

Jag letar ställen med rätt struktur på botten och lägger mig sen bredvid.

Man lägger sig väl sällan mitt på den plats där man tror att gäddorna finns utan en liten bit ifrån och fiskar mot platsen man tror gäddorna står.

På ett enda sätt använder jag fisk-indikatorn på ekolodet: Om det signalerar för småfisk titt som tätt vet jag att matfisken finns i närheten, men säker kan man ju aldrig vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är absolut ingen expert på min erfarenhet av ekolod är att det är snudd på meningslöst att leta fisken och börja fiska när ekolodet ger intressant larm. Enda gången jag kan tänka mig att ekolodet är bra till det är när man letar strömmingsstim och, precis som det tidigare inlägget sa, när man ser bytesfisk till den fisk man själv är ute efter.

Visst, man kan ställa in ekolodet att ge eko efter de förhållanden som råder i vattnet vid ett givet tillfälle (tex mycket skräp i vattnet) men det är generellt sett svårt att veta vad du egentligen ser på ekolodet. Det kan vara blåstång, stockar eller skräp från människor.

Jag använder mitt ekolod till att hitta grynnor, branter och andra intressanta ställen att fiska på.

Dessutom kan ju bottenekot avslöja en del om bottnens beskaffenhet (dubbeleko eller enkeleko, tjock eller tunnare botteneko) och det kan i sin tur ge ledtrådar till om det är värt att fiska där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur skall man ställa in hastigheten på bilden, dvs hur snabbt den rullar från höger till vänster, manualen rek, stilbild om man står stilla, men hur funkar det om man kör o ha stillbild  rör sig bilden inte ändå, eller har hastigheten med uppdateringen på nåt sätt att göra?

Har hört att den känner på fiskens luftblåsor som den använder för att dyka och gå upp med ,dvs detta borde väl då innebära att risken för att den känner på gräs o annat som inte innehåller luft borde vara låg. men å andra sidan botten ger ju eko , då borde ju skräp också ge detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använd mitt ekolod för att leta efter fisk när jag fiskar i havet med pirk. Då är det bara att åka tills man ser att det finns något på botten och då kasta i. Lite fusk kanske men jordens yta består ju till största delen av havsyta och lite hjälp kan man väl få?

Hastigheten på skärmen har ingenting med hastigheten på båten att göra. (Nu talar vi om de lod som vi använder på fritidsbåtar och inte de survey sonarer som används vid kartläggning av havsbotten, så slipper någon att kommentera att jag har fel). Skillnaden du får med att andra hastigheten är bara att desto snabbare bild desto mer utjämnade blir höjdförändringarna på bilden. Om en sten är 1*1*1m så betyder inte det att det syn proportionelt på bilden, man kan få intrycket av att den är dubbelt så hög som bred tex beroende på båtens hastighet och hastigheten på skärmen.

Det stämmer att lodet känner av simblåsan på fiskarna men även tång har blåsor som lodet kan se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...