Peter_K 4 208 Postad 11 September , 2006 Det förekommer en hel del gnäll oss seglare har jag förstått här. Motorbåtar väjer inte när vi kryssar i trånga farleder, det guppar när motorbåtar drar upp svall och båtar passerar för nära. Nåväl, i helgen seglade jag upp båten från Gålö till Bromma där hon skall ligga över vintern. Allt gick kanon, i söndags plockade jag ner seglen innan Baggenstäket efter att ha seglat upp från Napoleonviken. När man kommit ut vid Fisksätra öppnar det upp och fartbegränsningen ökar först till åtta och sedan till tolv knop. Då min segelbåt marchar i 4,8-5,5 knop lade jag mig snyggt längs landet på styrbordssidan så att jag hade ungefär 1/3 av leden (200 meter bred?), och fram till Mårtens Holme i Lännerstasundet var det inga problem - som jag passerade söder om, ganska nära. Precis när jag passerat den manglade sig en liten HT-båt förbi mig på en 10 meters avstånd - trots att det helt klart fanns mer plats om babord att passera mig. Båten höll väl ungefär en 12 knop, vilket uppenbarligen inte var tillräckligt för den IDIOTEN i en Targa 27 som i 20 knops fart (svårt att avgöra...) gick mellan mig och HT-båten. Nu kan man alltid avfärda med att jaja, ögonmått... osv, men eftersom jag fick Targans svall i sittbrunnen var den helt klart på max en 2-3 meters avstånd. Så nu undrar jag... 1. Vad är för nära att köra anser man som motorbåtsägare? 2. Vad gjorde jag för fel? 3. Kan någon förklara varför Targaägaren gjorde som han gjorde? 4. Är det därför man ser båtar med fendrarna ute ibland? Jag måste också erkänna att jag fantiserade om att ha en kamouflageklädd Wille med i båten som hoppade upp ur ruffluckan med sitt paintballgevär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 11 September , 2006 Tjena! 1. 20m försöker jag alltid hålla, aldrig under 15m försöker jag lära ut! Kanske uppfattas som för nära detta också men jag har aldrig stött på några griniga seglare när man håller sig till dessa avstånd. 2. Man skall alltid ha gevär med sig! 3. Förmodligen för få kromosomer! 4. Nej Ha dé Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 11 September , 2006 Hur nära man kan köra tycker jag beror på en massa faktorer, hur smalt det är båtens storlek, märker man att andra båten inte har observerat att man kommer osv. Kommer man med en Targa och dessutom överhastighet så skall man nog hålla sig på långt håll (Så man inte blir träffad av Paintball gevär ). Segelbåtar kan ibland vara knepiga att köra förbi om de håller på och kryssar samt att det är andra motorbåtar i farleden. Men blir det så snevt måste man ju alltid sakta in och vänta på bättre tillfälle att köra förbi. I ditt fall var det ju helt rätt att beklaga sig men det finns en del på detta forum med rätt stora båtar som gnäller en massa om sidosvall och annat och dessutom kallar alla andra som syns på sjön för stollar. Så om jag själv får gnälla på något blir jag ofta upprätad på stora snipor som drar svall efter båten i flera hundra meter. Men vad kan man göra åt det, de har ju lika stor rätt att vara på sjön som jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 11 September , 2006 1. Olika från fall till fall. Gott sjömanskap. 2. Enligt din beskrivning gjorde du inget fel alls. 3. Antingen är han en helt respektlös och hänsynslös människa eller så fanns det någon anledning till det. Morfar med hjärtattack i hytten kanske? Blev omkörd av en mindre hyttbåt i kanske 20-25 knop på liknande avstånd, eller 5-10 meter kanske på väg in i en hamn. Blev givetvis ganska arg men så sen att ambulansen väntade vid kajen. 4. Nej Försvarar inte Targan på något vis, men jag tänker inte tro på att man i en Targa 27 kör förbi en segelbåt och har MAX 2-3 meter mellan i 20 knop förrän jag sett det med egna ögon. Kanske om man tex har någon riktigt sjuk ombord och det inte finns plats nånannanstans. Dock anser jag då att man använder sitt signalhorn ganska flitigt. Samtidigt var det väl bra att han höll en meter närmre dej än ht båten, passageavståndet därmellan lär väl ha varit 4 meter om det var 3 till dej. Hur gick det för de i ht båten, du lär ju ha klarat svallen mycket bättre än den lilla ht båten. Sen en liten fundering bara, varför girade du inte för att göra mera plats? Svårare än så är det kanske inte egentligen.. Självklart hade det blivit nära ändå men du kanske hade kunnat öka det från 2 till säg 12 meter? //Jimmy som blir gladare och gladare för varje dag att han inte bor i Sthlm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 11 September , 2006 Varför jag inte girade, tja jag blev ganska överrumplad av HT-båten som ju kom akterifrån och hade fullt fokus på den. När jag upptäckte Targan var det för sent, bara att försöka hålla kurs. Förstår också din känsla att jag överdriver avståndet och jag är medveten om att det lätt uppfattas som värre när man sitter i den mindre båten, men Targans svall sprutade som sagt upp i båten, och det gör det väl inte på 10 meters avstånd? Spontant hade jag velat säga att han bara var en meter ifrån mig, men inser att det inte kan stämma, 2-3 meter känns mer rimligt. Om morfar låg på durken i båten eller inte vet jag inte något om, men det förändrar inte det faktum att han kunde ha passerat på min babordssida där det fanns mer plats, vilket - oavsett vad reglerna säger - borde ha varit smartare? Och att han borde ha tutat... allvarligt tala Jimmy_Lars, du driver med oss igen, va? Förklara gärna hur en tutande idiot är bättre än en icke tutande idiot och hur det hade förbättrat situationen enligt ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 11 September , 2006 Det var en idiot kort och gott! ...eller så hade du ett vackert, naket, kuttersmycke som solade på SB-sida på din båt. Då får du faktiskt finna dig i deras beteende och inte klaga över lite svall - din lyckliga jävel! ...eller motsatsen, att du släppt ut ev. ruffhäxa som gjorde motsvaranade, fast på BB-sida. Om så var fallet tycker jag verkligen synd om dig och föreslår att du beväpnar dig å det grövsta för att kunna få utlopp för den förtvivlan du bär inom dig. Beträffande vad man anser som motorbåtsägare kan du inte få något svar. Det finns lika många uppfattningar som motorbåtsägare. Självklart ska man hålla både avstånd och hastighetsbegränsningar, samt visa hänsyn till andra. MEN skärgården är tyvärr full av idioter och du träffade på en (två) av dem. Lösningen är nog paintballgevär! Det skulle oxå vara bra om alla hade en VHF i sin båt med ständig passning, så att man i stridens hetta kan ropa upp båtar och skälla ut dem! /Marcus. (va långt de blev... Jag hade bara tänkt att skriva den där första raden egentligen...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 11 September , 2006 Nejdå, jag driver inte.. Det jag menade var att som tex i somras när jag blev omkörd av en större på på väg in i en hamn, väldigt trångt, jag mötte några båtar och hade en flytbrygga på min styrbordssida. Det fanns lite plats mellan mej och flytbryggan och han som kom med den sjuke ombord körde mellan mej och flybryggan för där fanns mest plats. Han tutade strax innan han körde om mej för att uppmärksamma mej på att här kommer jag, gira inte mer styrbord. Vilket var bra eftersom jag troligtvis hade girat styrbord annars kanske utan att titta bakåt en extra gång me tanke på fartbegränsning i hamnen. Jag menar alltså inte att något tutande hade löst situationen i ditt fall utan att om man nu tex har en dödssjuk morfar i båten och gör några idiotomkörningar så är det bra att se till så att de man kör om är uppmärksammapå att man kommer och på så vis kan flytta på sej så gott det går. Förstår du mitt resonemang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 September , 2006 Jag har aldrig kallat någon för stolle om han inte är det med sitt uppträdande. Vilka alla andra ? Så enkelt är det. / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 September , 2006 Välkommen i klubben . Mvh/Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 11 September , 2006 Finns väl signaler för jag passerar styrbord om..., det vore ju lämpligt att använda om man ser anledning att trängas! Fast samtidigt skulle han då signalerat -babord om till HT-n..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 11 September , 2006 Jag förstår ditt resonemang, men jag håller inte med dig. Det måste vara smartare att blåsa förbi på babord sida på ett något större avstånd där det fanns mer plats - utan att tuta. Med den dödssjuka morfar ombord eller inte. Jag förstår vad du menar i den situationen du befann dig i med trång hamn etc, men jag var inte i samma situation som du. Kolla f ö upp vad ett tut betyder på sjön, kan sluta illa om man åker runt och okynnestutar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 11 September , 2006 Jag menar alltså inte att något tutande hade löst situationen i ditt fall utan att om man nu tex har en dödssjuk morfar i båten och gör några idiotomkörningar så är det bra att se till så att de man kör om är uppmärksammapå att man kommer och på så vis kan flytta på sej så gott det går. Antingen så är jag ruskigt otydlig eller så är det många som slarvläser. Alltså, det hade inte löst något i din situation, MEN det va mycket bra i min situation anars kanske det hade slutat med en hög mahognyvirke och en död morfar. Jag är mycket väl medveten om signalerna och vad de betyder och det var inget okynnestutande som du skrev som jag pratade om (Hur ofta har du en döende morfar i båten?) men skulle vi ha tutat efter regelboken hade morfar dött för länge sedan på durken. Ett långt signalljud räckte mycket väl för att jag skulle vrida på skallen och förstå vad jag skulle göra. Flytta på mej helt enkelt. Att börja tuta enligt regelboklen är sällan nödvändigt, hur många kan signalerna, inte många iaf. Oftast vill man bara få upmärksamhet när man tutar och jag lovar att man får lika mycket uppmärksamhet av ett långt signalljud som om man tutar enligt regelboken för vilken sida man ska köra om på osv. Nu är vi där igen, allt behöver inte göras strikt efter regelboken, huvudsaken det fyller sin funktion. För övrigt så är det synd att alla inte akn tänka till, inte ens de som kör Targa 27 tydligen om det av så illa som du beskriver. Synd, men tyvärr finns det rötägg. //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 11 September , 2006 Självklart är det viktigt med rätt signaler i vissa situationer, tex vid större fartyg som backar ut från kaj eller liknande, men tror ni hängde me hur jag menade//Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 12 September , 2006 En del av idiotin ligger i detta. citat från första inlägget. ...fartbegränsningen ökar först till åtta och sedan till tolv knop. Hur kan man införa sådan idiotier. De flesta mindre motorbåtar 5-10 meter planar någonstanst 10-15 knop och vid 8 och 12 river de upp ett himla svall. De som sätter gränserna har troligen aldrig varit ute på sjön. Givetvis kan man åka i 5 knop även där det är skyltat 12 men få gör det. Bättre hade varit att 8 knop blev 5 och 12 knop fri fart (eller max 25) Då kommer båtarna upp i planing och river minimalt. Även om det inte kommer några politiker hit så kanske det finns några med lite inflytande som kan påverka idioterna till att ta reda på hur det borde var och ÄNDRA på det. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 12 September , 2006 Kanske jag skulle ha skrivit ut ditt namn istället men tänkte att det är lite fräckt, men eftersom du tog åt dig så är det ju ingen hemlighet mer. Minns bara ett av dina tidigare inlägg som hette något i stil Lovade en dagbok... , men du hade ju förstört den med en massa gnäll. Hoppas ni ändå hade en trevlig semester fasten massa stollar emellanåt körde så ni fick svall. Annars, kör du alltid båt när det är spegellugnt? Vem gnäller du på då om du har vågor från ena sidan? Med min båt så är det dessutom nästan helt omöjligt att köra förbi en båt som din om du kör färdhastighet om det är meningen att jag skall köra förbi dig sakta (5m daycruiser , vp120hk). Kör jag förbi dig halvplanande kallar du mig stolle för att jag gör så stort svall. Kör jag fullt (=minimalt svall) kallar du mig för idiot. Något i den stilen skulle det vara om jag körde om dig, kan jag tänka mig. Klart det finns folk som inte vet hur man beter sig på sjön. Men att om någon gör svall så är nog inte så farligt om nu bara båten gungar lite, annat är det med om man får in svall i sittbrunnen. Klart man inte skall köra för nära men tycker det är helt trevligt då man kör om någon eller blir omkörd eller möter någon att man kan hälsa och se vem det är. Så en 10-15m tycker jag är tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 12 September , 2006 Patric78, är ditt inlägg riktat till mig, Jimmy_Lars, Orven eller Ringhede? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 12 September , 2006 Jag menar alltså inte att något tutande hade löst situationen i ditt fall utan att om man nu tex har en dödssjuk morfar i båten och gör några idiotomkörningar så är det bra att se till så att de man kör om är uppmärksammapå att man kommer och på så vis kan flytta på sej så gott det går. ...lite otydligt var det, men jag kanske slarvläste lite också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl-Fredrik 0 Postad 12 September , 2006 Jag försöker hålla ut från segelbåtar, kajaker och andra utsatta sjöfarare. Ofta drar jag av på farten om det är trångt i en kanal eller sund. Speciellt för kajaker och kanoter. Dock får jag aldrig någon uppskattning för detta vilket jag tycker är lite underligt. En vink eller en liten nickning skulle vara uppskattat....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 September , 2006 Jag har faktiskt fått vinkningar från seglare när jag drar av i trånga lägen! Jag försöker hålla bra koll på omgivningen, kajaker och annat. Man missar ibland, men får göra sitt bästa. Att medvetet dra full speed mellan båtar i trånga lägen känns bara.....dumt. Båtliv är för farao avkoppling. Ibland får man acceptera att ligga i 5 knop i kön i raden av båtar tills man hunnit ur sundet och fått avstånd till omgivningen. Det tar inte så många minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 12 September , 2006 peter k det var nog menat till orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 12 September , 2006 Jo min vän, så här är det. Du påstår att jag gnäller och det kan uppfattas så, när man försvarar sådant man har upplevt och att man får upprepa sitt försvar, gör inte saken bättre. Sedan så är det så att jag inte startade det hela, utan höll med om att det är tokigt att vissa inte kan visa andra respekt. På den vägen är det och om du följer dagboken och den tråden som den bygger på. Vet ifasen i dagsläget vad den hette ordagrant, men tror att det var något om att den här dagen började, eller liknande. Min dagbok var som sagt en uppföljese till denna tråd. Hade inte systemkameran med mig, utan bara den digitala bröten som inte kan växla bild som en riktig kamera kan. Hade jag haft det så hade det varit mer bildsekvenser på stollar och idioter. Märk väl att jag bara använder dessa uttryck när det är befogat. Om du tittar i detta forum och andra så kommer du att upptäcka att det inte bara jag som använder dessa benämningar och att dom som utrycker sig likvärdigt, oftast har hamnat i situationer som är otrevliga. Sedan att vissa inte förstår allvaret om och med vårdslösa framföringar. Sedan är det så att vissa inte råkar ut för denna typ av vårdslöst framförande p.g.a. att dom kör ifrån eländet och lämnar det efter sig. Samtidigt har jag nämnt att det finns dom båtförare som uppför sig som man ska och till dom har jag nämnt att det tackar vi och bockar för. Står även i tråden dagbok att det finns sådana som har gjort avhandlingar m.m. som benämner vissa förare med samma tilltal . Så är det. Mvh / Orven /skiter i stavfelen för jag har brådis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 12 September , 2006 Jag fattar inte att ni orkar... Så fort en tråd av denna typ dör ut så är det någon, antingen från motorbåtsmaffian eller segelbåtsmaffian som lägger ut en ny. Är det någon överhuvudtaget som tycker att stollen i Targan gjorde rätt? Nej...inte ens han själv säkert. Om alla lade ner bara hälften så mycket energi på att förföra era kärringar som ni gör på att tjafsa om sånt här skulle ni få så mycket att göra på kvällarna att Maringuiden skulle dö ut. Min första vecka på MG ägnade jag också åt den här typen av tjafs men kom igen...börjar det inte bli lite gammalt? Ägna det lilla vi har kvar av båtsäsongen till att må lite gött istället! Och Orven...Tack för tipset med Snipan. Ha det allihop! PS. Det var lite kul att följa trådarna med Räkan, det måste jag erkänna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 12 September , 2006 Något som förvånar mig är segelbåtar som oavsätt om dom går för motor eller segalar altid ska vara på fel sida i farleden och dom med stora dyra båtar tycks ha en förkärlek till halvplanande gång, känns ibland som om dom gillar och dra upp svall. Gissar att fler än jag som reflekterat över detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 13 September , 2006 Orven Ingen panik, jag bara lade märke till din dagbok och tyckte den var lite ångestladdad (menar alltså den med bilderna). Jag hade ännu förra sommaren en mindre vindrutebåt än nu, som jag faktist fick in en våg från en Princess jag mötte. Min båt dök in i andra vågen och en del av vågen tog sig över vindrutan (inte mycket dock). Jag reagerade inte riktigt på det sättet att jag skulle ha varit hans fel. Vad skulle han ha gjort, dragit ner farten, det är ju ett projekt för sig att ta upp en princess i plan vad jag kan tänka mig. Min båt var nog dessutom ingen höjdare i vågor. Men visst har man upplevt stunder då inte stolle eller idiot är tillräckligt. Jag är ju från Finland, och finska är ett mycket bra språk att svära på som ni kanske hört nån gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 13 September , 2006 Rivaldoo, om du tycker att detta ämne är så ointressant, varför svarar du i tråden då? Ignorera ointressanta trådar så självdör de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 13 September , 2006 Självklart får ni hålla på bäst ni vill. Det var bara en uppmaning till folk att sluta tjafsa om en fråga som aldrig går att lösa. Ville väl bidra till befolkningsökningen med mitt lilla tips =) Men bråka vidare ni... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser