Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Wormit

Olja till Volvo Penta 5,7 L hur mkt/sort?

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte byta olja i motorn ngn kväll i veckan, har en 99:ans Volvo Penta 5,7l, har några frågor som jag hoppas få hjälp med :)

*Hur många liter olja behöver jag köpa, och vilken typ?

* Funkar manuell olje pump bra att suga ur den gamla oljan med (tänker givetvis varmköra en 10min innan oljebytet).

*Filter, vilket filter ska jag ha?

Tänkte handla på Erlandssons brygga i Sthlm så om ngn har artikelnummer eller kan berätta vad jag ska köpa så vore det kanonsnällt!

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, tack!

Men hur vet jag vad min modell heter, förkortningarna säger mig just inget...

Det är en 5,7 L GL, 250HK 1999 års modell.

Fanns ju inget så enkelt att söka på utan massa andra alternativ.

//Mats

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ingen instruktionsbok? Där står allt. Finns instruktionsböcker på Volvo Pentas hemsida. Kolla där om du hittar din modell.

Annars borde de kunna hjälpa dig på Erlandssons Brygga. Borde inte vara några problem. Det är ju deras jobb!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mats,

Du har troligtvis en av foljande:

Single Prop

Duo Prop

Dvs ett 5.7 liters Cheva block med forgasare, och ett SX drev.

Gar du in med serienummer pa kombo paketet pa www.volvopenta.com sa kan du ocksa fa ratt instruktionsbok. Annars, ladda ner boken for 5.7GS sa kan du inte go wrong. Den tacker alla block av 1998-99 ars modell.

Motorn rymmer 6 liter nar du ocksa byter filter. Kvalitet skall vara 20W/50.

Vissa Volvo har ett oljebytarkit installerat sa du kan dranera via bottenpluggen pa traget. Annars vet jag att de flesta forsker pumpa upp via oljestickan. Ligger baten uppe (trailer/vagga) sa kan du latt lata olja dranera i kolsvinet och sen ut genom dyvickan. Har du ren och snygg gelcoat (eller i alla fall bra malat) under motorn sa ar det mycket lattare att stada upp an att pilla med en pump och forsoka suga upp och sen inte fa med allt i alla fall. Via bottenplugger har du ocksa mojlighet (god forbid...) att kanna om det ligger lite andra fororeningar nere i traget ocksa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för värdefull info Wellcraft19!20.gif\

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...