Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Yadis

Min första båt

Rekommendera Poster

Idag var jag o hämtade mig en 1976 års Ryds Camping, underbart! Har aldrig ägt en båt förut. Ställer in den i lada för vinterförvaring direkt och går sen förarintygskurs i höst.

Har dock lite frågar. Jag vet att jag ska byta växellådsolja, ta bort stiften o drar runt några varv med växellåds olja. Men ska kapellet sitta på i ladan, eller tas hem i rumstempratur? Vad gör med bensinen i tanken(fast tank, rostfri) - ingenting? Nåt annat jag bör göra?

Med på båten är en 4 hk extramotor, den ska vinterkonserveras på samma sätt som stora motorn, trots att jag kommer han den i varm källare?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du har fått med en del viktiga punkter men en del ytterliggare behövs göras på bägge motorerna.

 

Grattis till båten förresten!

 

Kapellet:

Ta av det och förvara hemma så slipper du få mögel på det.

Du kan kanske dra ett gammalt lakan eller nåt annat tyg över sittbrunnen och dra igenom grov tråd med en stor synål genom kapellvreden (om du har såna med hål i) så luft kan cirkulera i båten. Lägg inte på bara pressenning över sittbrunnen, det kan bli för tätt (=mögel). Bäst vore nog om du kunde få till nåt typ hamnkapell, som alltså går kortaste vägen från tak till aktern som sitter i kapellvreden.

Helt öppet kan bli dels en del trafik av möss dels även en hel del damm under vintern.

 

Luckor:

Ha alla luckor öppna. Ställ dit ett par torrbollar eller nån salt som suger åt sig fukt så slipper du förhoppningsvis mögel.

 

Torka ur:

Klokt är att torka ur båten inuti så det inte finns näringsämnen åt mögel.

 

Eftersom du skall ha den i en lada får du tänka på risken för möss som är inne och gnager i båten och skitar ner.

 

Dynor mm:

Alla dynor tar du hem också.

Tågvirke och andra linor likaså.

Töm båten på allt löst som det kan bli mögel på.

 

Tanken:

Säkrast är att fylla upp den med bensin så den blir full och sen ha i bränslestabiliseringsmedel.

Fylld tank förhindrar att det blir kondens/vatten i tanken under vintern. 

 

Motorn:

Motorn skall du spruta i konserveringsolja det sista du gör om du kan köra den på spolmuff med trädgårdsslang. Spruta in i förgasarna under gång tills motorn storknar och ta bort bensinslangen kort före dess så den inte får nån bensin. Kör på en lite extern bensintank med bränslestabiliseringsmedel i (om du inte hält detta i fasta tanken redan) som skyddar förgasarna att klegga igen under vintern.

Ta loss stiften spraya in lite konserveringsolja, dra runt svänghjolet för hand några varv så oljan fördelas i cylindrarna.

Tänk på att om du har kört i saltvatten under sommaren måste du spola ur med sötvatten genom att köra en stund med spolmuff.

Dränera förgasarna på bensin, finns ofta en dräneringsskruv under varje förgasare. Du vill inte ha bensin stående i förgasarna under vintern för då kan de klegga igen av harstliknande ämnen som bildas.

Byt bränslefilter.

 

Smörja alla nipplar med vattenfast fett. Spraya hela motorn innanför kåpan med CRC 5-56 el Marine så du får en oljehinna som hindrar rost.

Spraya även tunn dimma över ev elektrisk kopplingsbox du kan ha.

 

Smörj alla kullänkar och liknande vid förgasarna.

 

Spraya åtminstone styrstaget och de rörliga delarna för styrningen vid motorn så de inte får chans att rosta fast under vintern.

Har du styrarm som går genom tiltröret kan det finnas fettnippel(lar) för detta du får se till blir fyllt,

 

Ta lös propellern och smörj propaxeln (splinsen) med vattenfast fett. Ny saxsprint sen när du monterar tillbaka (el ta hem propellern över vintern). Propeller som inte går att få lös p g av dålig infettning av propelleraxeln är inget kul. Förr el senare behöver man ha loss propellern.

 

Ny växelhusolja skall i på hösten för att man bl a då skall se om det kommit vatten i växelhuset under sommaren. Växelhuset kan annars frostsprängas om det står med vatten i under vintern.´

Ny packning också på åtminstone avtappningspluggen.

 

Batteriet tar du hem och ser till att underhållsladda.

Kolla vätskenivån - ev fyll på destilerat vatten.

 

Nya stift kan du byta till våren efter att du blåst ur motorn på första turen (konserveringsoljan borta).

 

Ha motorn helst helt nedtiltad under vinterförvaringen.

Varför? Läs här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=118711

Går inte det så låt inte hydralsystemet stå ostöttat.

Spraya olja på hydralstången/stängerna så de inte rostar.

 

Impeller får vi hoppas är bytt nyligen annars bör du överväga byte av detta till våren. Jag byter var 3:e år. Andra kanske väntar längre.

 

Öppna ev dyvika i skrovet så det kan luftas ur. Sätt tillbaka till våren och smörj gängan med vattenfast fett.

Kolla så du inte har vatten stående i skrovet, torka ur i så fall så inget kan frostsprängas.

 

Ev rengöring och vaxning av båtens yttre på hösten är väl en smaksak men skrovets botten bör göras rent direkt efter upptagningen annars blir det mycket besvärligare senare att få rent om skiten får torka fast.

 

Viktigaste är att inte förgasarna kleggar igen, att inte motorn rostar innuti och inte kan frostsprängas av vatten på nåt ställe.

Mögel är ett jäkla jobb att få bort senare så det kommer rätt högt på listan att förebygga.

Allt jag nämde kanske du inte behöver göra men jag försöker motivera varför man skall göra det.

 

Har säkert glömt nåt (och stavat knasigt) men jag tror detta är det viktigaste.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va en lång och rejäl förhållningslista du fick av Bossee.

 

Grattis till båten och lycka till.

 

21.gif\ / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för all info! Ska försöka komma ihåg allt:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kalasbra skrivet. Men jag har en nybörjarfråga. Vad är dyvika? Och hur vet jag om jag har det? (Jag har en Örnvik 540 Cruiser, 2006).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konserveringsoljaVa är de?

Finns de nåt annat ord för den el är de nån speciell olja för båtar?

Fan har jobbat på bensinmack i 10år(20år sen)o aldrig hört talas om konserveringsolja;-)

Tack för alla förträffliga tips

//Stockiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många lämnar in sina motorer på konservering.

det är rätt skönt att slippa det.

 

Men om man har en utombordare så kan man fixa detta enkelt själv

Konserveringen av motorn är simpel.

Man måste skaffa skärolja som används i ex styrda fräsmaskiner (CNC).

Det köper man hos en maskinbutik eller om man känner någon som jobbar som NC-operatör. Jag använder fabrikatet Cimcool.

Blanda 0,5% tar man för mycket olja går impellern åt h..vete.

Kör motorn i en balja. och du får en tunn fin oljebeläggning i motorn.

Och så slipper man betala an massa servicekostnader.

Flertalet marinor använder skärolja när de konserverar. 

Detta har jag gjort på alla mina motorer.

 

Mvh. Markus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De va 20år sen o då fanns ingen korv;-)

Men nej har inte sett den förut.

Tack för tipset

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dyvika eller nola som vi säger påmitt hemlands vilda tungomål är ett hål på lägsta punkten i båten med en plugg som skruvas i. Detta för att vatten som finns på kölen skall rinna ut när båten står på land. Ofta en mässingsring med en mässingspugg med packning.


Se tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=120038 

post-945-1394234796,9557_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...