langhorn 0 Postad 10 September , 2006 HejJag funderar på att köpa en däckställning från http://www.marinmetall.se/Notool heter den. Någon som har erfarenheter? Bra eller dåligt köp? /Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbowich 0 Postad 10 September , 2006 Jag instämmer med föregående talare. Efter att ha kikat på NOAs ställning känns inte skruvandet så kul. Priset för en utliggarställning ser ut att vara identiskt med klassiska NOA och Press och Son. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 1 Oktober , 2006 Inga erfarenheter, men det jag sett av detta när jag scannat marknaden är något som känns mycket mer proffessionellt än noa. Min fråga är bara om de kan slå sig in på marknaden då de verkar vara nya? Finns de kvar om fem år när man behöver reservdelar? Hur många ställningar har de sålt och hur stark är ägarstrukturen i bolaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
langhorn 0 Postad 23 Oktober , 2006 jag beställde i alla fall en ställning och får hem den i morgon. jag kan rapportera senare om intresse finns. /Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 24 Oktober , 2006 Ja, raportera hur den fungerar. Så vet man om man skall investera i en sådan eller satsa på NOA. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
langhorn 0 Postad 3 November , 2006 hejdet verkar funka finfint. tog ca 10 minuter att få upp ställningen. lätt att montera och att förstå sig på. nerpackat blir det ett fint litet paket utan lösa delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 6 November , 2006 Hej Langhorn. Jag fick mitt paket från NoTool i helgen och med dina data i färslt minne så ser jag fram emot montaget. Jag köpte även ventilationspaketen, gjorde du? Om så, hur fungerade dessa? /Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
langhorn 0 Postad 6 November , 2006 Hej cctopNej, det köpte jag inte, jag snålade och köpte bara ställningen. Jag tänkte göra som de skriver på sin hemsida och lägga fendrar på tvären för ventilation. Det blåser ordentligt här i Skåne nu men ställning med tung pressenning på står hittills pall./Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 7 November , 2006 Jag har kört med en NOA ställning. Man får ju skruva lite men då sitter grejorna på plats utan att lossna. Sen har jag lämnat lite öppet i fören så att luften kan cirkulera. Har även placerat en fender på vardera sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 10 November , 2006 Efter mycket funderande blev det NOA, som säkert täljer guld, det är inte mycket man får för pengarna, men det fungerar och är en bra idé och det är väl det de tar betalt för, skulle gissa att mtrlkostnaden för en ställning för 5000 är max en tusenlapp. Hur som helst, att köpa en utliggarställning som är nästan dubbelt så dyr känns som ett billigt försäljningstrick. Vad det handlar om är att inte få pressening att sluta tätt, vilket är mycket lätt att uppnå, genom att lägga fendrarna jäms med båten vid relingen. Detta håller ut presseningen och luften cirkulerar mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 24 Januari , 2007 Jag fick mitt NoTool paket inklusive ventilationspaket. Det gick oerhört lätt att sätta ställningen. Materialet är styvare än NOAs vilket gör att då man har satt fast benen i pushpit och pullpit så ligger överliggaren rakt och fint och mankan sätta sidobenen i lugn och ro. Jag är mycket nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 Januari , 2007 Är det någon som har provat den till motorbåt och har en bild på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 3 November , 2008 Jag har köpt en NoTool till en Aquador 26 HT, en 9 meters A-ställning. Smart att man fäster benen genom att vrida hela röret, skönt att kunna göra allt med handskar på. Men ett par minus: (1) Det var svårt att få de korta stödbenen att stå stadigt på hytttaket. Vinklarna blir för stora, så med presenning på trycks benen i sär. Kom till slut på att spänna fast alla 4 korta ben med ett spännband med åtdragare --- se bild: (2) Snällt att NoTool skickar med ett par bra handskar, men i paketet för en A-ställning ingår bara 6 spännband, varav 4 är lite för korta och 2 är löjligt korta. För att få fast hela A-ställningen ordentligt behövde jag ytterligare 3 längre spännband (varav två som sagt med åtdragare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 November , 2008 Får tacka för svaret, men som du ser så är frågan ställd för snart två år sedan, jag löser problemet med att bygga en egen A-ställning av 2*3, det blir ca:300 spänn i virke, dock skickar jag detta på tippen efter varje säsong då jag inte har någon förvaringplats, men jag har bara en eller två säsonger kvar sen får jag nog en inomhusplats enl. kötanten! Men som sagt tack för svaret! Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 November , 2008 Hej Westfjord, Såg din fråga innan jag själv köpte. Tycker att det finns väldigt lite på detta forum om både NOA och NoTool, så jag ville dela med mig lite mer allmänt av min erfarenhet, även i SeglarSnack. Gissade att du redan löst ditt problem, även om januari är sent/tidigt att fundera på valet av A-ställning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 5 November , 2008 Kul med en gammal tråd... Finns NoTools kvar? Om så kan man kanske ångra sig. Tycker att NOA är rena skämtet emmellanåt! Oj vilket skruvande och många händer krävs! Har inte med detta att göra men ankarfästet för bruceankaret UTAN SÄKERHETSPÄRR är grymt opålitilgt. För två år sedan la vi ned kraftigt i hård vindby och ankaret kastades vid en hög våg ur det nyinköpta fästen(grymt dyrt). http://www.noa.se/html/ankarhallare.htm I hård vind och många knop är man glad att kniven var skarp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 November , 2008 Jag såg NoTool på flytande mässan i Wasahamnen i augusti, tog en broschyr då. Men sedan var det svårt att hitta en återförsäljare, hittade till slut Fritidsportalen på nätet http://www.fritidsportalen.se/ och den leveransen kom snabbt och var väl inpackad. Min A-ställning gick som sagt lätt att montera, förutom som sagt ovan att jag hade svårt att få fast de korta benen på hytttaken. Har ett gnäll till och det är att jag inte fick med någon manual från Fritidsportalen, men jag kom på att jag kunde leta via Google. och hittade den på Notools hemsida: http://www.notool.se/manualer.htm Bra tips att ha säkerhetsspärr även för Bruceankare. Jag har läst tester att de ger mycket bättre fäste i botten, men inte köpt något ännu eftersom de verkar svåra att förvara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 November , 2008 Här är förresten en bild som min svärmor skickade, när min fru och jag monterar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 7 November , 2008 Det där med spännband verkar lite jobbigt! På min NOA har jag fästen för pulpit räcket på taket(eller vad det heter). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 November , 2008 Smart med fästen, åtminstone på taket på en Aquador HT. Fast när jag väl kommit på lösningen (behövde sova på problemet), så gick det lätt att få dit spännbanden. Nästa år behöver jag bara titta på bilden ;-) Men just NOA-fästen har noTool ett argument mot i sin reklam, nämligen att pulpiträcken (tror att de heter det främst runt fördäcket) inte tål ryck och slitningar från stormvindar en hel vinter... Vem vill få glapp i räcket runt fördäck... Notool ger istället instruktionen att man enbart ska fästa täckställningen (hårt så att den inte kan röra sig) i knapar och annat som verkligen tål hård belastning. Verkar som ett bra motargument fram, tycker att mitt pulpiträcke fram är oroväckande klent när jag med mina 85 kilo tar stöd för att kliva ombord... Men på hyttens tak (där du har dina NOA-fästen) måste det gå bra, åtminstone om fästet sitter nära ändan på takräcket / takhandtaget / räcket längst sidorna av HT-taket ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser