Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Finmar840

Kylningsproblem Mercruiser 470

Rekommendera Poster


Hej, har precis köpt en Finmar Family 840 med en Mercruiser 470 (3,7L 4cyl) och Alpha One från -82. Drevet är totalrenoverat -03. Båt och motor är i förbluffande bra skick för sin ålder. Men - jag har kylningsproblem. På väg till macken först gången kokade den direkt. Den klarar att gå på låga varv men så fort man trycker på far värmemätaren iväg. Även när man går på låga var ligger den lite högt. Vad som är bra är att det är en reko säljare som tar sitt ansvar att se till att leverera en fungerande båt.
Vi har bytt impeller (m.h.a. professionell mekaniker) som första steg. Det gjorde ingen skillnad. Termostaten är borttagen sedan tidigare och ersatt med plugg i bypass-kanalen, m.a.o. det är full kylning på hela tiden.
Nu har vi lossat värmeväxlaren och kontrollerat genomströmning i den plus testat att det kommer vatten från impellern som det ska, ca 12 l/min.
Efter det provkörde vi - och det kokade igen.
Jag kände runt i motorn efteråt och noterade att knät var MYCKET varmt. Säkert uppemot 80-100 grader.
Min fråga är - Vad är nästa steg? Är det självklart att det är stopp i knät? Klarar man att skruva loss och rensa det själv? Ska man byta knä i vilket fall? Eller skulle ni leta nån helt annan stans först?


tack på förhand för svar /jocke


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade

http://www.marine-engines.net/topics/000205.html?motors

och

http://www.yachtsurvey.com/exhaust_risers.htm

(Den sista är inte direkt rolig läsning, men indikerar att det är enkelt att kolla själv) Notera att bultarna i knät skall dras med momentnyckel när du sätter tebaks.

 

Förutom rost i knät verkar två orsaker vara mer vanliga; delar av gammal kraschad impeller som ligger kvar och täcker igen hål (ibland i oljekylaren till hydralstyrningen...) eller att havstulpaner bosatt sig inne i drevet och reducerar flödet.

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja, det tog en stund att koppla vem som svarat smiley-embarassed.gif\
Impellern som vi bytte var hel, bara lite slapp så jag ska ha sluppit bitar av den  i systemet.
Det får bli att riva ner knät för inspektion. Hittade ett knä på ebay.com för $175 men det skeppades såklart bara i USA. Hm. 


tackar
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att det hjälper att rensa knät. Om det inte gör det så kan några andra felorsaker kan vara:

* Igensatta kylkanaler (rostflagor) i motorn. Då måste man tyvärr lyfta ur motorn, ta ur alla pluggar m.m. för att rensa kanalerna.

* Spricka i impellerhuset - gör att det ofta fungerar bra på låga varv, men då trycket ökar så försvinner kylvattnet och motorn går varm, Kollade ni flödet på lite högre varv?

* Cirkulationspumpen

 

Ta det försiktigt med motorn innan ni fixat felet. Vår motor hade liknande problem och när vi väl hade fått ordning på kylningen (felet finns beskrivet här på forumet, sök på kylningsproblem) så hade bägge topparna överhettningsskador. Det blev två nya säten, fräsning av övriga säten och inslipning av ventilern för att få tillbaka bra kompression till det facila priset av 13000 kr. Tack och lov hade även vi en schysst säljare som betalade!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har läst din tråd flera ggr Patrik_. Ingen höjdare men kul att det löste sig. Man kan ju bara hoppas på att min motor inte tagit skada av höga temperaturer. Impellerhuset såg jag i samband med bytet, det var i topptrim så där hoppas jag slippa svetsa (hela underhuset på drevet byttes -03).


En fråga, hur kom du fram till att topp och ventiler var skadade?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


HEJ

 

Om du är intresserad så har jag ett knä liggandes till en 3,7l men det är från 1988.. vilken typ at knä har du? sitter kylvattenbehållaren bak eller fram på motorn?

 

MVH / Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Daniel, det kan vara mycket intressant. Frågan är bara om det passar som sagt. Jag har alltså en 82a, kylarbehållaren sitter framtill på motorn. Vad jag förstår stuvade dom om lite i 470an runt -85, eller? Jag hittade en grynig bild i telefonen, den kanske räcker för att avgöra...?
http://www.pantor.com/finmar/470_elbow.jpg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den länken funkade ju mindre bra. Ta bort det där skräpet efter .jpg i adressen så blir det bättre.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knät är avmonterat och orsaken till överhettning sannolikt hittad. Man fick skrapa för att överhuvudtaget hitta de tre avlånga hålen man ser på bilden. Högar med rostflagor. Tyvärr hann jag inte ta nån bild innan rensning.
Från de tre hålen går vattnet genom knät till utkoppet som sitter i det stora röret i nederkant på bilden. Det är lite ovisst om jag lyckats rensa tillräckligt bra den vägen, men jag får igenom vatten där i varje fall. Har fyllt knät med citronsyra som får det stå ett par dar sen testar vi igen.  
Ett tips för alla blåbär (som jag) är att är att skaffa en ny packning innan man gör detta. Jag trodde den gick att återanvända men det läckte och sprayade åt alla håll efter återmontering.
 

post-22178-1394234795,0389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack for en follow-up. Alltid bra att hora hur det gatt for folk som borjat jobba med att losa sina problem.

 

Vad galler citron syra, sa kan du ocksa prova nagot som heter (pa Engelska) muriatic acid (gissar det ar nagot liknande klorvate syra pa Svenska). Funkar ypperligt for att losa upp belaggningar i vattenkanaler/varmevaxlare pa batmotorer.

Nar det ar gjort kan det alltid vara vart att sandblstra lite grann for att fa en battre yta.

 

Och, som du skriver. Nya packningar skall alltid dit. Det ar en sapass billig investering jamfort med att plocka ner igen och tvingas satta i en ny packning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att jag får dra dumstruten ännu längre ner över öronen - jag hänger inte riktigt med, Stilig. Vilka bensinångor? Soppan borde väl vara tillräckligt väl förbränd när den kommer till avgasröret att den inte antänds av 80-100 grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag insåg efter ett tag att det lilla utloppet inuti knät fortfarande var igensatt och lyckades inte rensa ordentligt - tills - jag kom o tänka på högtryckstvätt. Smalaste strålen mot hålet och tjoff så kom alltihopa.

 

Ny packning och provkörning. Nu går motorn kanske till och med för kallt. M.a.o., dags att återinstallera termostaten.
En liten brasklapp till den som funderar på att köpa en Mercruiser 470 -82 eller äldre. Det finns *inte* nya limpor att köpa till den längre. Den slutade tillverkas för ett tag sen. Var beredd på att behöva konvertera till limpan för modell 83-89. Jag vet inte hur mycket jobb det innebär. Med lite tur kanske det räcker med att svetsa till en rörböj mellan knä och drev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...