Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
LazzeA

Johnson 55hp komp testat

Rekommendera Poster

Hej!

Har tidigare haft en tråd igång ang dålig fart på min Jofa Winth485 m Johnson 55hp-77. Har ibland startsvårigheter och fortfarande dålig ork vid tung last. Nu har jag på rekommendation från flera av er gjort komptest:

 

Kall motor: cyl 1-132 PSI Cyl2-155 PSI

 

Varm motor: cyl 1-122 PSI Cyl2-140 PSI

 

Provade sedan med att hälla i lite olja och testa igen, blev knappt ngn skillnad alls, ringarna borde alltså vara ok.

 

Kan ngn säga något om värdena? De är ju inte helt jämna mellan cyl, men motorn är ju ändå 3o år...Står inget i min Clymer-manual om vad värdena skall ligga på...Ngn som vet?

 

 

Har även mystiskt startfel, när den stått ett par dagar kan den vara helt utan gnista, får meka ett tag och knacka/känna på kablar och vips blir det bra gnista och den går jämnt och fint.

 

Kan cdi-boxen bära sig åt så? Kan ju även vara en glapp/dålig jord ngnstans...

 

Rigor73, kankse vore bra att byta den tändspolen som har en spricka...vi kan höras här el på mail....

 

Ngn som har tips ang kompet och detta?

 

Tacksam för alla svar!

 

Mvh/Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ja där finns en del intressant!

 

Någon annan som har några tips?

 

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dom symptom som du anger så verkar det som du har ett glapp (dålig kontakt) eller dålig jord någonstans eller dålig CDI-box. Skillnaden i kompressionen tror jag inte har någon betydelse för din del. Med de värdena på kompett så borde motorn fgungera med OK tändning.  -10% på kompett är acceptabelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej! Ja, jag tycker det borde vara så som du skriver. Har läst en del om decarb på usa-sitena, det är väl förgasar-rengöring med tex CRC som avses. Om lite avlagringar i cyl löses upp kanske kompet blir mer jämnt också. Ska köra det senare, och får väl mäta mig igenom hela kabelhärvan i vinter för att se om jag hittar ngt glapp. CDI-boxen vill man ju inte byta i onödan... Är det ngn som har en liggande i så fall?

 

Någon som vet vad kompet ska ligga på enl tillverkaren?

 

Lasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...