Robbowich 0 Postad 8 September , 2006 Någon som testat bergsklättrarkilar till förtöjning i berg med lite bredare sprickor? Verkar finnas i en rad storlekar och både i varianter med aramid-tamp (dyneema) och med Wire. Aramid verkar i alla fall ge minst 1500 kg hållfasthet. De kanske även skulle kunna fungera för att få grepp mellan större stenblock etc? Jag har även sett varianter som så att säga expanderar vid kraft i tampen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 8 September , 2006 Lite onödigt dyra och kommer nog att gnaga sönder tampen med tiden. Ett schckel emellan. Modellen på bilden kräver ju konstant spänn i tampen för att inte riskera att falla ur sprickan. Som komplement till vanliga kilar har jag träkilar. Kan man med gått samvete lämna i berget om man måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 9 September , 2006 Jag har i många år använt mina klättringsgrejer att förtöja båten med.Funkar perfekt, men som sagt kan det kanske vara lite dyra grejer om man inte redan har dom.Man använder alltid en karbinhake mellan kilen och repet, så nån risk för att det skall skavas av vid kilen finns ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbowich 0 Postad 9 September , 2006 Vilka typer av klättringsgrejer använder du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janneostling 0 Postad 10 September , 2006 Hmm, skeptisk. Jag klättrar åxå sen många år men klättrarkilarna känns inte helt nödvändiga att ha med jämfört med klassiska bergskilar från Biltema för 23 kronor. Klättrarkilarna fungerar säkert på några ställen men här i Norra roslagen där jag mest är känns de som totalt överflödig extravikt att släpa med. Men nån tjänar säkert bra med pengar på att sälja dem till båtfolket åxå. Det är inte alltid helt lätt att hitta en bra spricka i rätt riktning där man vill lägga till även om man har ett helt set klättrarkilar med sig för nån tusenlapp (som man INTE blir glad över att tappa i vattnet...) men en gammal, sliten bergskil kan man i stort sett alltid slå ner i nån spricka nånstans.Så jag är skeptisk... /Dr Dengroth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser