Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
flipperjens

båtregister

Rekommendera Poster

Hej! genomled just ett valspektakel i SVT. Oavsett vilket parti man sympatiserar med så blev jag förvånad över att så få personer reagerade över ett ev. blivande båtregister, det var tydligen oväsentligt? Det finns minst 1 miljon båtägare i Sverige och väldigt många av dessa har båtar över 7 meter utan att vara miljonärer, jag är en av dom. Jag är väldigt oroad över att detta register i framtiden kommer att leda till båtskatt. Familjen lägger en allt för stor del av vår gemensamma inkomst på båtlivet med tanke på den korta säsongen, det är en prioritering för oss därför att vi älskar havet.

Ska vi dessutom, förutom prioriteringen av ekonomin behöva oroa oss för att betala skatt? Ja då skiter jag i registret, då svart åker jag på sjön! kommer aldrig att anmäla mig till något satans båtregister!

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp vet hur d känns!!! Har en båt som enligt Mäsling är 20cm för lång och måste Reggas samt skattas.. Blir bara så trött... Om dom får igenom sina Tomibollen påhitt så ska jag skaffa en båt som är 6.99 med samma motor bara för att jävlass i ren protesst... Drastiska åtgärder som detta drar jag mig inte d minsta för.. Men jag vill hellst ha kvar nuvarande Bayliner då den fungerar utmärkt samt att man har lagt ner endel jobb på den... Men d e ju vad Sossar och Miljöpartister e till för att skapa Problem och jävlas med Svensson som får prioritera och vända på slantarna för att ha råd med Båt... Näppp Rösta väck skräpet så kanske man slipper undan Skiten.

!!!MVH REXCO!!! Som Avskyr Byrokrater, Sjögräskramare, ETC....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och det jäkligaste är att de påstår sig vara på de svagas sida! De rika har råd att betala båtskatt. Solidaritet? Vad är det? Att alla ska ha samma typ av båt eller att ingen ska ha råd att äga båt?

Som sagt, det finns en massa människor som inte är höginkomsttagare som ändå lyckas få över till en båt. Ska man straffa dessa människor med en skatt? Varför?

Ungefär samma sak som de stackars satar som råkar bo på fel ställe (ur fastighetsskatts synpunkt.

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finn Speed med vargen historien. Tro vad du vill men vänta bara, till slut kommer vargensmiley-cry.gif\

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden då jag fortfarande var ung och vacker och gick i realskolan i Kungshamn fick vi åka med färjan Ägir till Smögen på lördagar varannan vecka för att ha 4 timmars träslöjd. På 80-talet hade jag enbåt ihop med en smögare so vi hade vi hans sjöbod. Grannsjöboden ägdes av min gamla slöjdlärare.

Han hade en träsnipa som var styvt 5 meter.- När rdet tidigare registreringskravet för båtar över 5 meter infördes, tog han helt enkelt fram sin fogsvans och kapade av akterstammen och satte in en akterspegel så att båten blev 4,95 m.

Rexco

Du kunde väl såga av 25 cm i fören på din Bayliner, som på en folkparka. Om man lägger ner lite tankemöda och arbete, skulle det nog gå att göra ganska snyggt.

Å andra sidan har jag för mig att det tidigare båtregistret hade nån gräns för motorstyrka ( jag har inte satt mig in i det nya förslaget - men man kan ju alltid misstänka) och du vill säker inte byta ut din nuvarand motor till en 7 hk vire.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog bäst att avvakta utredingen innan man sätter sågen i båten. Vem vet det kanske blir 1,5 meter som måste kapas bort. När utredningen som jag länkade är klar (senast 1 mars 2007) så kanske vargen redan är skjuten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men grabbar! Det är inte i båten ni skall sätta sågen! Det är snart val. Sätt den i rätt politiker i stället, så slipper ni registret.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men herre gud vilken ilska det finns bland båtfolk.

Båtregister är en sak och skatt en annan. Registret är bra anser jag eftersom det ger ett redskap att använda vid köp av båt samt till försäkring ,mm. Man skall heller inte glömma bort användningen vid olyckor eller stölder. Fråga bara Polisen eller Kustbevakningen så kommer ni finna att dom är glada över ett införande av register. Lättare att bötfälla fortkörare utan att behöva jaga efter dom hela tiden.

Båtskatt - Varför är alla så rädda, man skall ju redan nu uppge sin förmögenhet i deklarationen och då skall eventuell kapitalvärde i båt tas med. Annars fifflar man ju med sin deklaration och det kallas skatteplanering vilket är olagligt. Lika olagligt som att själa från barn eller gamla. För det är ju det som man gör vid skatteplanering. Man tar bort skatteunderlag som kan användas till det allmänna.

Inte gör väl ni så ?

Jag tillhör inte dom rika men har en båt som skall beskattas om förslaget går igenom och jag tycker det är riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha en förändring. Jag menar ALLVAR kommer aldrig frivilligt sätta siffror eller bokstäver på min båt5.gif\

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte siffror och bokstäver på din bil ?

Det finns väl ingen som klagar på det registret, så varför skulle det inte fungera på båt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en sak till. Seamainac har ju rätt!  tänk er försmiley-wink.gif\ Fast ärligt talat det var inte min mening att försöka påverka politiskt. Är bara så förbannat trött på skatter som , villa/lägenhet, båt osv.

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seawing! det skulle ju  bli påtvingat, båtregistret! Har du problem eller?

Kanske har du en en båt som är under sju meter? Då förstår jag smiley-wink.gif\

/ jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Registrering = skatt

Det är som vanligt i detta land staten skall alltid ha en del av ALLT! moms, skatt på moms, skatt på skatt .........

För stöldrisken är det väl bra men varför skulle de lägga pengar på en utredning om inte det fanns pengar och tjäna.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Hmmm, om det blir ett införande av register får du ju en förändring, likaså om det blir en båtskatt! Inget av dessa finns idag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Lite mer än 7 meter där! Så då förstår du ingenting nu då!

Och bilregistret är frivilligt, eller?

Undrar vem som har problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem som har problem? Jag anser att någon som frivilligt vill betala skatt på båtägande har problem, åtminstone ställer det till problem för oss som inte vill betala skatt. Men visst, alla får ju ha sina åsiktersmiley-laughing.gif\

Bilregistret frivilligt???????? Korken jag förstår inte vad du menar? 

Dessutom förstår jag inte varför du tar åt dig, det var ju en annan person som jag svarade och undrade över hans båts längd, vilket kanske var lite kaxigt? Har du två alias? Det var ju Seawing som jag hoppade på.

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Dessutom förstår jag inte varför du tar åt dig, det var ju en annan person som jag svarade och undrade över hans båts längd, vilket kanske var lite kaxigt? Har du två alias? Det var ju Seawing som jag hoppade på.

/ Jens

Aha, nu tror jag att jag begriper alla påhopp om att den och den har flera alias...

Så fort någon kommer in lite längre ner i en tråd har denne per automatik fler alias?

Ställer man sig undrande till ett inlägg som är riktat till någon annan så är man samma person?

Det händer ju hela tiden att man då blir påhoppad!

Ni som inte tål mothugg borde kanske istället fundera på om ett öppet forum är rätt kanal att ventilera åsikter! Vill du ha ett privat gnabb med seawing så ta det via mail, så länge du använder forumet får du nog räkna med att den du hoppar på försvarar sig själv och och dessutom kan bli försvarad av andra.

Och NEJ! Jag är inte samma som korken här ovan! Ni är f_nimej inte kloka med er misstänksamhet, ni kommer att ha ihjäl detta forum med såna anklagelser!

5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Vem som har problem? Jag anser att någon som frivilligt vill betala skatt på båtägande har problem, åtminstone ställer det till problem för oss som inte vill betala skatt. Men visst, alla får ju ha sina åsikter

Så alla som har en åsikt som avviker från din har problem???

Bilregistret frivilligt???????? Korken jag förstår inte vad du menar?

Min fråga var ironiskt menad, då du påpekar att båtregistret kommer att bli påtvingat i ett tidigare svar! Bilregistret är obligatoriskt, och där är väl din bil registrerad utan att du gnäller?

Med risk för att bli ihopkopplad med en annan användare, se marindiselpowers svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så alla som har en åsikt som avviker från din har problem???

Absolut! alla måste tycka som jagsmiley-laughing.gif\  Jag förstod din ironi, även om du inte tror så.

Marin Diesel Power: Vilka är inte kloka???? Nog tål jag påhopp alltid. Med tanke på att jag själv utryckte mig lite störigt så får jag väl tåla mothugg.

Men egentligen skulle ju tråden handla om båtregister och eventuell skatt. Missade att en sådan tråd redan fanns och därför är väl denna onödig.

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Marin Diesel Power: Vilka är inte kloka???? Nog tål jag påhopp alltid. Med tanke på att jag själv utryckte mig lite störigt så får jag väl tåla mothugg.

Jag vet inte om du noterat detta, men det har tydligen förekommit att någon eller några har loggat in med flera olika alias tidigare. Efter detta finns det vissa som så fort de får mothugg anklagar hej vilt att man har femtielva olika alias att skriva med... När du skrev:

Har du två alias?

så antog jag att du tillhörde den skaran!

Det är den skaran jag anser inte vara kloka!

Hugg o slag både tar jag och ger jag också, men grundlösa anklagelser det betackar jag mig för. Fast jag har de senaste dagarna noterat att ett visst lugn spridit sig över siten, är det admin som styrt upp verksamheten? Hoppas i alla fall att det fortsätter så genom vintern, med lugnet alltså, själv tillbringar jag numer den mesta tiden på en annan trevligare sida. Men ni slipper mig inte helt, jag kollar här emellanåt och då är bäst att ni sköter er annars hugger jag direkt!

8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är seawing som skriver och ingen annan.

Min motorbåt är 26 fot och har 170 hk motor med en fartresurs på 18-22 knop. Jag funderar på att byta till en segelbåt i storleken 30-31 fot så nu vet ni det.

Självfallet skall man betala skatt för sin båt på samma sätt som man betalar för fastighet, bil eller annat.

Som jag skriver tidigare så skall man redan nu ta upp sin båt (kapital) i deklaration och betala skatt enligt dom regler som finns och att inte göra det är att själa från det allmänna.

Vad ni inte fattar är att Skatteverket redan nu har rätt att ta del av försäkringsbolagens register över båtägare som har sin båt försäkrad. Vilken skillnad tror ni att det blir ???

Jag jobbar med skatter (dock ej på skatteverket) och har redan nu fått se bevis på hur skatteverket går in och kontrollerar deklarationer mot försäkringsregister. Sedan får personen som inte uppgivit rätt uppgifter pålagor och extra skatt för dessa förseelser.

Man kan även bli dömd i Tingsrätten i skattemål för detta att inte deklarera rätt.

Så vilken skillnad tror ni det blir ??? Jo, som registerad båtskattebetalade grupp kan man kraftfullare ge sin röst hör genom intresseorganistaioner om man finns.

Ha en bra höst och passa på att se er omkring, snart blir det skatt på avkoppling.  ett skämt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur motiverar du fastighetsskatten då??? Vill ha en lång och utförlig rdogörelse... Du betalar ju inte skatt på bilen fören du ställer på den och brukar den på våra vägar.. En avställd bil kostar nada i skatt... En båt då hur kan man motivera en skatt.. Vad går tillbaka till båtlivet och och stackarn som kanske har en strandtomt som han ägt i 70år långt innan skatten skenade iväg.. Tycker du d e rättvist??? Och visst jag betalar gärna båtskatt men då ska faanimej Bensinpriset på Sjömacken minst halveras... Anser att jag drar mitt strå till stacken varje gång jag tankar båten... Och dom som  nu sitter på dyrgriparna iform av Miljonkronorsbåtar kommer givetvis försäkrabåten i något utlänskt bolag och därigenom gå fria från Både reg och skatt... D e så jävla konstigt att d alltid är Svensson som får lida när sånna här muppförslag går igenom..

Dom rika knösarna klarar ju sig alltid genom något kryphål ilagen... Se bara på Mupptullarna i Stockholm!!! Mupparna som införde skiten såg givetvis till att dom slapp pröjsa... Nä d får bli slut på Pengaivern d måste ju finnas ett bättre allternativ en att bara Höja alla skatter.. Då kan ju vem som hellst styra landet...

!!!SUR SOM FAAAN REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hörde ryktas om att det röd-göna alternativet ska återinföra hundskatten. alla som skäller på sossarna kommer att betraktas som hundar och bli tvungen att betala skatt för sin existens. skatten kommer att vara progressiv. högre skall=högre skatt. hundar som viftar på svansen åt GP eller kackar i eget bo undantas från skatten. någon som vet mer om detta.

ursäkta, jag ser nu att tråden handlar om båtregistersmiley-frown.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns bara en sak att göra, ge fan att rösta på sossarna!

Det går inte att skatta till sig välfärd som de verkar tro.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...