Emiil 0 Postad 8 September , 2006 Hej, Nur är det dags för ett köp av en Compis 28! Så jag undrar om det är någon som har några bra tips på vad man ska kolla efter för fel!? Eller andra bra tips när jag ska köpa en! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 8 September , 2006 Tips, kolla på sailguide.com, lte dig fram till modellen under båtfakta och läs vad olika personer tycker att det finns för för- och nackdelar med modellen. Leta sedan fram en som verkar OK. Tag till slut hjälp av en besiktningsman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 8 September , 2006 Jag har en! * Undvik Faryman dieseln, Yanmar ska det vara. * Kolla NOGA alla skrovgenomföringar och andra funktioner såsom tankkopplingar (min läcker vid full tank). * Kolla infästningen på babystaget, original var det lite vekt och båtar som seglats hårt utan åtgärd kan vara skadade. Kolla att det är förstärkt ordentligt där. * Kolla skick på linor, block, vantskruvar, avlastare osv (inget unikt men...). Få båtar är seriöst seglade då båten vad jag fattat främst gjrt karriär som familjebåt. Jag gjorde ett halvbra köp, men måste byta det mesta nu när det ska bli bra. Skot som är som gummisnoddar är trist. * De flesta såldes som kvarts-/halvfabrikat, kolla noga inredning, slangdragningar och spår efter eventuella tidigare läckage. Att de torkat betyder inte att felet är åtgärdat. Annars en trevlig bobar båt som inte alls är dålig i lättvind. Jag skulle nästan påstå att jag seglar ifrån betydligt fler med ett riktigt bra driv och (för en familjebåt) bra feed back i rodret i lättvind. Vissa påstår att den inte går att segla under 8 m/s, bullshit! Svår i krabb motsjö, stannar hårt och jag har haft svårt att hitta bra trim när det stabbar mkt. Om du får med en spinnacker när du hittar en och inte vill ha den, kontakta mig.. Me wants!!! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Emiil 0 Postad 8 Oktober , 2006 Tack för tipsen! Nu har det blivigt en compis. Trivs mycket bra med den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser