Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Bella440R

Går på en cylinder på tomgång???

Rekommendera Poster

Hej,

 

min två år gamla mercury 40 hk 2-takt går bara på en cylinder vid tomgång. Jag har bytt tändstift och det var så jag upptäckte det. Trodde att det kanske var dåligt ställt tomgångsvarvtal som gjorde att den dog vid tomgång men icke. Är det någon som har någon ide om vad det kan vara? Det skall sägas att vid full gas så gör båten 29 knop så då lär ju båda cylindrarna hänga med.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det alltid bara vid tomgång, aldrig vid högre varv? I mitt fall visade det sig vara CDI-boxen som spökade och var glapp. I bland gick motorn på båda cylindrarna och i bland bara på en. Med en lätt knackning på boxen så gick även den andra cylindern igång.

 

Ämnet även avhandlat i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag antar att det bara är vid tomgång eftersom båten gör 29 knop på full gas. Det har inte ändrats sen jag köpte den. Svårt att kolla oxå om den tänder vid full gas? Båten står på land och har bara en liten tank att köra i? Kan det vara så att det finns en rotor för tomgång och en för fullgas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu gör jag ingenting eftersom jag har kontaktat min Mercuryhandlare eftersom jag tycker att detta är ett garantiärende. Enligt serviceboken så är det 2 års garanti men han säger att det är 1 år.... Ja ja, han skall ut till båten och mäta lite först. Det kan ju vara ett slitagefel och då täcks det ju inte av garantin iaf.

 

Faan att man inte skall kunna äga saker utan att det är problem med dem smiley-yell.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men lite förenklat. Motsvarar ungefär tändmodulen på en 80-tals bil. Ibland sitter tändspolarna inbyggda i samma modul

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är denna lilla (och fantastiskt dyra) box som styr tändningen.

post-20141-1394234785,6605_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ett år låter snålt. Hade samma bekymer med en annan del, Vissade sig att de som tillverkar delen hade två års garanti, Så det med ett år är kanske bara säljarens garanti. Kolla vilka som tillverkat delen som är kass, De kanske tillämpar två år, åtminstone alla el produkter har två års garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare , är det separata tändspolar för varje cylinder ?, om så är fallet så gissar jag på att det är ena spolen som håller på att säga upp sig.,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan faktiskt mycket väl vara bränslepumpen som ger de där symptomen. Prova att pumpa på blåsan när motorn går på tomgång och se om det blir nån skillnad.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har Mercuryservicekillen (långt ord...) varit och mätt upp alla mätvärden och säger att allt är ok, inklusive tändspolar (de har även bytt dessa för säkerhets skull). Han skyller på Nautilocen??? Men återförsäljaren och andra Nautilocförsäljare hävdar att det inte kan bero på detta. Nautilocen kan inte bryta CDI-boxen och göra att den bara tänder på en cylinder. Bryter den så dör den helt, den är kopplad på jordkabeln.

 

Någon som har fler tipps?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo detta trodde även min lokala varvsreparatör, dock trodde han på membranet eftersom den går fint med växel och vid tomgång med lite mer gas.

Så ett nytt är beställt och skall bytas. Har dock inte provat att pumpa blåsan ännu. I somras vet jag att jag inte lyckades fylla blåsan oavsett hur mycket jag pumpade, därav membran-tanken. Om det är sprucket får jag väl inget tryck utan bensinen rinner bara förbi? Och om då sprickan bara är liten så kanske motorn lyckas få i sig tillräckligt med bensin vid lite mer gas eftersom bensinpumpen är varvtalsstyrd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det beror på bensintanken? Första säsongen med båten hade jag orginaltank och då hade jag inga problem. Den blev sedan stulen och jag införskaffade en Biltematank för att kunna köra till upptagningsrampan och snål som jag är har jag kört vidare på denna även denna säsong. Kan det vara så att sugröret är för klent och att den inte får i sig tillräckligt med soppa eller att den suger lite luft för att kopplingarna är kass? Själva slangen till motorn är fortfarande orginal men inte tank och tankkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om sugröret är för klent så borde du ju även ha problem på höga varv vilket jag förstått att det inte är.

När jag pratade med Marindemontering i Luleå om mitt dilemma så trodde han på två saker: 1. CDI-boxen. 2. Triggerspolen under svänghjulet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en eller tvåförgasarmodellen?  

hur ser stiften ut efter en stunds tomgång på en cyl ? torra igensatt lågfarts munstycke, blöta tändfel överslag mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enförgasare. Nu var inte jag med när mercurykillen kollade men när vi precis hade bytt stift ( det var så vi upptäckte problemet) så såg det ena stiftet relativt oanvänt ut om man jämför med det andra som var lite sotigt efter en kort stunds tomgång. Men enligt mercurykillen så tänder den på stiftet korrekt så det lämnar ju problemet med tändning alltså torde det ju vara något med bränsletillförsel eller kompresion.

 

Kan motorn gå fint på fullgas men ej på tomgång om man har kompressionsproblem? Det är ju inte direkt vridbara kamaxlar på denna motor...

 

Nästa vecka kommer det en Nautiloc service kille som skall undersöka det systemet för att kunna utesluta även det som tänkbart fel. Börjar bli dyrt det här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det kan hjälpa nån som läser tråden vid senare tillfälle.

Nu funkar min motor iaf!!!!

 

Jag lämnade båt motor till en annan mercuryservicekille och han spolade rent förgasaren och byte packningarna i infästningen av den samma. Vipps så gick den som en klocka.

 

Så det var inte CDI-box, trigger, tändspolar utan antagligen nån liten smutspartikel som fastnat. Tur det för det gjorde bara en lite grop i plånboken 8.gif\

 

Nu återstår det bara att klaga på den första servicekillen och försöka pruta på den räkningen eftersom han inte lyckades hitta ett sånt trivialt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...